1 februari 2019

Månadens bästa: januari

Ojoj vilken bra läsmånad! Tack vare en ljud- och e-boksapp har jag kunnat läsa, eller främst lyssna, på mer än vanligt. Hyllvärmarprojektet innefattade endast två böcker, Tillsammans är vi starka och Skämmerskans dotter, och dem har jag läst (låt oss ignorera att jag la till alldeles för många böcker på läslistan...).

Bland de bästa läsupplevelserna finns Bränn alla broar av Siri Helle för sin hjärtskärande romandebut med tänkvärd igenkänning. Jag gillade även Scener ur hjärtat av Malena Ernman och Svante Thunberg (ljudbok) samt Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty. Flickan som ville rädda böckerna av Klaus Hagerup och Lisa Aisato har fantastiska illustrationer som tillsammans med texten blir en hyllning till böcker och dess karaktärer. Ett särskilt läsminne blir när Astrid Lindgren läste sin bok Mio, min Mio för mig på tåget en måndagsmorgon, det var så mysigt!

Jag har även läst:

Vuxna
* När livet stannar: en berättelse om att överleva av Malin Sävstam (ljudbok)
* Tillsammans är vi starka av Leyma Gbowee
* Svart gryning av Cilla och Rolf Börjlind
* Bränd: en resa genom eld av Axel Schylström (ljudbok)
* En vinterlek av Elin Bengtsson (e-bok)
* Levande läppar rekommenderas av Johanna Nilsson (e-bok)
* Till varje pris av Sara Kadefors (e-bok)
* Bränn alla mina brev av Alex Schulman (ljudbok)

Unga 
* Bli hjärnsmart av Johan Rapp (e-bok)
* Skämmerskans dotter av Lene Kaaberbøl
* Så lärde jag mig att älska min kropp av Linda-Marie Nilsson
* Grindelwalds brott av J.K. Rowling

Barn
* Vad händer med jorden? av Grethe Rottböll och Sarah Sheppard
* Esperanza av Jakob Wegelius (e-bok)
* Historien om Leon: Schindlers yngste arbetare av Leon Leyson, Marilyn J. Harran och Elisabeth B. Leyson (ljudbok)
* Lämnad ensam av Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore (e-bok)
* Förvandlingen av Anna Höglund (e-bok)
* Junker Nils av Eka av Astrid Lindgren och Leif Ruhnström

Bilderböcker
* Jojje 5 år av Ellen Karlsson och Monika Forsberg
* Nattstjärnorna av Ylva Karlsson och Katarina Strömgård
* Historien om Bodri av Hédi Fried och Stina Wirsén
* Bidde det då? av Pija Lindenbaum
* Grävlingens resa av Cecilia Heikkilä (e-bok)
* Glass på en onsdag av Mattias Edvardsson och Matilda Salmén


När det gäller hyllvärmarutmaningen för februari har jag inga böcker från februari tidigare år. Jag fortsätter att läsa hyllvärmare från en annan månad istället. Aktuellt antal böcker på tbr-listan: 92.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar