7 februari 2019

Så lärde jag mig att älska min kropp

av Linda-Marie Nilsson

Beach 2019 närmar sig. Eller satsar du hellre på beach 2020 eller 2050? Oavsett är det dags att börja nu, helst igår. Nej, jag talar inte om platt mage och slimmade lår. Istället stämmer jag upp i Linda-Maries kör om att börja älska sig själv. Det vore bra om du gör det när det är dags att gå till stranden i sommar, men projektet kan ta längre tid än så. Därför bör vi börja nu, helst igår.

Redan som barn förstår Linda-Marie att samhället tycker hon ser fel ut. Att hon är fel för att hon är tjock.

Vid det här laget hade jag redan förstått att jag var större än andra tioåringar och att det inte längre var någonting bra. Det hade andra barn börjat upplysa mig om i skolan. Men jag hade aldrig tänkt att min storlek var någonting som vuxna, som ju själva var så mycket större än jag var, hade lagt märke till. Men nu visste jag. Till och med vuxna tyckte att det var något fel på mig.     sida 22.

Det är så hemskt och avskyvärt att läsa hur Linda-Marie i tidiga år försöker förändra sig själv efter vad både barn och vuxna sagt. Hon berättar om hur andra antar sig ha rätten att kommentera hennes kropp bara för att hon inte är så smal som någon slags norm. Hur hon ser på filmer, ja till och med barnfilmer, att tjocka personer är klumpiga och dumma medan de smala tjejerna alltid får prinsen. Det verkar liksom vara okej att kommentera tjocka människors kroppar, "för så är det väl egentligen inte tänkt att de ska se ut?". Det sorgliga är att inte mycket verkar ha hänt sedan författaren växte upp i början av 1990-talet. Hon berättar frustrerande exempel från hela sin uppväxt och fram till idag. Hon berättar ärligt, naket och med så mycket känsla att jag blir frustrerad, ledsen och peppad. Det bästa av allt är att hon förstått att värdet inget hänger på det antal kilo vågen visar. Genom denna bok och sin kroppsaktivism på sociala medier vill hon få ifrågasätta alla konstiga ärvda tankar om tjocka personer och istället uppmuntra oss alla, tjocka som smala, att älska oss själva.


Trots alla krigs- och eländesrapporteringar vi ser och hör märker vi också en våg av människor som vill förändra världen till något bättre. Linda-Marie är definitivt en av dem och hon har gjort och gör mycket för kvinnors egna bilder av sina kroppar. Vi har så otroligt många olika sorters kroppar, hur kommer det sig att några retuscherade modellers kroppar fått bli normen? Det är dags att vända fokus från de där modereportagen och hetsande kontona på sociala medier och acceptera att vi är olika och att det är bra!

Första meningen: Jag vet hur folk behandlar dig och jag vet hur du behandlar dig själv.
Antal sidor: 150
Förlag:  Norstedts, 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar