15 februari 2019

Skämmerskans dotter

av Lene Kaaberbøl

Ingen vill se Dina i ögonen. Om de gör det kan hon nämligen se allt de skäms för. Hur ska hon kunna få en vän? Hennes "gåva" känns mest som en belastning. Så en dag kallas Dinas mamma till Dunkars borg för att få en mördare att erkänna sitt brott. Snart dras Dina in och möter den maktgalna Drakan och hans hemska drakar...

En kompis rekommenderade mig den här serien eftersom hon tyckt så mycket om den när hon läste den i början av tonåren. Eftersom serien har några år på nacken tror jag att jag hade gillat den bättre om jag var i målgruppsåldern när de först publicerades. Sedan är ju den här typen av böcker inte riktigt min genre, men spännande, det är den!

Vi möter Dina i en avlägsen tid och även om männen är överrepresenterade finns det en del coola kvinnor. Språket känns lite åldrat, visst passar det bokens tidsålder men det känns ibland väl krystat för målgruppen. Skämmerskans dotter är full av äventyr och action. Det är spännande att läsa om nya gåvor och vad de har för för- och nackdelar samt hur personen hanterar det. Samtidigt lär vi känna ett antal intressanta karaktärer, som Nico, alkemisten och Drakan. Kampen mellan ont och gott är tydlig, samtidigt som Dina flera gånger ställs inför frågan vem hon kan lita på.

Boken lämpar sig bra för en 11-13-åring som vill läsa ett spännande äventyr med drakar och svärd, men även om vänskap, tillit och kampen för det goda. Serien har fyra delar och eftersom alla redan är utgivna är det bara att läsa på!

Första meningen: Strängt taget var det väl inte Cillas fel att jag blev biten i armen av en drake.
Antal sidor: 211 
Förlag: Rabén & Sjögren, 2010
Originaltitel: Skammerens datter, 2000
Översättare: Karin Nyman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar