25 februari 2019

Vad händer med jorden?

text av Grethe Rottböll och illustrationer av Sarah Sheppard

Att vi står för stora utmaningar för att nå våra miljömål är ingen nyhet. Många gånger verkar det som att barnen har bättre koll på klimatet än många vuxna. Tyvärr känner många barn ett ansvar för det där och oroar sig för hur det ska bli när de blir stora. Så ska det inte vara!

Grethe Rottböll och Sarah Sheppard har tillsammans gjort en bok med fakta och konkreta tips. De utgår från att fråga sig hur det skulle vara om alla tog bilen överallt och vänder det till att fråga hur det skulle bli om alla tog tåget lite oftare. Faktan presenteras i enkla meningar tillsammans med roliga, fantasifulla och relevanta illustrationer. Boken blandar allvar med humor och peppning på ett bra sätt (även om jag som vuxen fick en klump i magen av tilltrasslad klimatångest).


En grej jag reagerade över är när Rottböll skriver om djur vi äter. Här finns en tydlig vinkel som jag upplevde felaktig. Jag äter inte djur och tycker vi borde dra ned på köttkonsumtionen, så det är inte det jag reagerade på. Text och bild säger däremot att korna står inomhus och inte får något gräs. Jag vet inte hur det ser ut i andra länder, men i Sverige går alla kor ute på sommaren (och även under andra delar av året i många fall), äter gräs (vilket de även får inomhus) och det finns en minimigräns för utedagar som bönder måste hålla sig till.


Hur som helst, boken passar mycket bra för nyfikna klimatkämpar som vill lära sig mer om hur människan påverkar klimatet men framför allt vad de (och deras vuxna) kan göra själva. Pedagogiskt, inspirerande och viktigt.

Första meningen: Vad händer med jorden?
Antal sidor: 28
Förlag: Rabén & Sjögren, 2008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar