11 februari 2019

När livet stannar: en berättelse om att överleva

av Malin Sävstam

I december 2004 firar Malin julen med sin familj i Thailand. Annandagen börjar med en härlig frukost och planer på en lugn, skön dag, men slutar i katastrof. Familjen hamnar mitt i tsunamin och bara två av de fem familjemedlemmarna kommer levande till Sverige.

Trots att jag bara var 11 år när tsunamin drabbade Thailand mitt under julhelgen kommer jag ihåg att jag snabbt insåg att det var allvar på riktigt. Samtidigt är det svårt att ta till sig att det var individer, precis sådana som du och jag, som drabbades. Malin Sävstams berättelse är naken och ärlig, fylld med stark och ibland "fula" känslor. I och med att hon själv läser upp sin bok blir det ännu mer känslofyllt och jag fick stänga av ljudboken några gånger för att orka fortsätta lyssna efter en andningspaus. Vilken fruktansvärd händelse! Vilken historie att bearbeta.

Persongalleriet är ganska stort vilket gör det rörigt ibland. Vem är det nu hon snackar om? Å andra sidan visar det på hur många människor Malin och hennes överlevande son Axel hade omkring sig. I efterhand kan hon se värdet i det, samtidigt som hon vågar visa att hon många gånger bad alla människor dra så långt därifrån de kunde. När livet stannar är en viktig bok för de som sörjer. Den behandlar livslust när det inte verkar finnas något kvar att leva för och den svåra relation som uppstod mellan familjens två överlevande. Jag uppskattar Sävstams uppriktighet och att hon delar med sig av så mycket, både fint och "fult". Trots att boken förmedlar så mycket hopplöshet och tragedi finns det ändå stråk av hopp som jag tror kan hjälpa andra människor i sorg. Oavsett om en är i sorg eller inte finns det mycket att fundera över och mycket att vara tacksam över. Det är så lätt att ta våra nära och kära för givet, men den här boken påminner oss, än en gång, om vikten av att visa kärlek till dem vi bryr oss om.


Ljudbok
Tid: 8 timmar och 20 minuter
Förlag: Bonnier Audio, 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar