19 februari 2019

Jag och alla

När jag arbetade på förskola för några år sedan kom en 4-åring på en ramsa. Hon ramssjöng: "Vem är du? Vem är jag? Vem är du och jag?" samtidigt som hon pekade på sig själv och den hon stod mittemot. Ramsan spred sig bland barnen och frågan är intressant. Ett annat barn på förskolan hade svårt att lära sig säga "jag" om sig själv och det där är rätt knepigt. Hur många vuxna har inte stannat upp och frågat sig själv "Vem är jag egentligen?". Hur många barn har inte funderat över hur "jag" kan vara en person samtidigt som det verkar vara alla personer?

Ylva Karlsson och Sara Lundberg har tidigare vunnit Augustpriset på varsitt håll men har nu gjort ett bilderbokssamarbete. Jag och alla utgår från tio olika barn som alla kallar sig "jag". De har förstås varsitt namn, men ur sitt perspektiv är de alla "jag". Hur har jag det? Hur skulle det vara att sitta på det där tåget, vara i den där kohagen eller ha på sig den där fina klänningen? Varför är barnet på tåget argt och varför ligger ett annat barn i sängen och är sjuk? Tänk om jag var någon annan, hur skulle det kännas?

Jag visste inte att boken skulle handla om 10 barn när jag började läsa. Därför blev jag lite förvirrad men när jag läste vidare insåg jag genialiteten i tanken med boken. Det kändes med ens som att boken fick ett fantastiskt djup som fick mig att snabbt vilja läsa vidare. Jag och alla  kan leda till många intressanta samtal kring läsningen/tittningen, men även i resten av världen. Det kan öka medkänslan och känslan av att vi hör ihop. Det kan öka nyfikenheten för andra människor och vad de går igenom, som en motsats till avståndstagande och främlingsfientlighet. Det tror jag är otroligt viktigt. Det är lätt att tänkta "alla andra har det där och känner det här", men Jag och alla sätter igång tankarna kring rimligheten i det där. Vi bär alla på sorger och glädjeämnen och det är bättre med nyfikenhet än avundsjuka.

Karlsson och Lundberg har gjort ett riktigt bra jobb med både text och illustrationer. Med tanke på bokens mångfald och uppmuntran till nyfikenhet kan jag rekommendera den till alla förskolor, hem och andra platser där någon läser böcker.

Antal sidor: 32
Förlag: Rabén & Sjögren, 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar