3 februari 2019

Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott - filmmanuset

av J.K. Rowling

I och med filmmanuset Fantastiska vidunder och var man hittar dem fick vi en ny bokserie från J.K. Rowlings magiska Harry Potter-värld. Boken gavs ut i manusform hämtat från filmen med samma namn. Jag visste inte att det planerades för en serie, men det verkar bli en trilogi. I höstas gick uppföljaren, Grindelwalds brott upp på biodukarna och nu finns manuset i bokform.

Jag föredrar att läsa boken innan jag ser filmen, eftersom boken oftast säger mycket mer. I det här fallet är det dock i princip samma grej: filmen följer ju filmmanuset. Därmed kan jag tycka att det var ganska intressant att se filmen först, för när jag läste boken kunde jag se scenerna framför mig. Dessutom fick jag en bättre förståelse eftersom jag hela tiden ser vem det är som säger vad. Jag måste erkänna att jag inte hängde med på allt i filmen. En bra läsupplevelse, helt enkelt.

Okej, till handlingen. Året är 1927 och vi börjar i New York. Den hemske fången Gellert Grindelwald har rymt och börjar samla ihop anhängare. De verkar inte riktigt veta vad han har i kikaren, men för Grindelwald är det klart: de renblodiga trollkarlarna ska styra över den icke-magiska världen. Det finns inga andra rätt. Samtidigt sänder Albus Dumbledore ut Newt Scamander på ett uppdrag till Paris. Det han inte vet är att han ska försöka stoppa Grindelwald, men snart går det upp för honom och han måste identifiera vilka som står på hans sida. Mitt i allt detta möter vi även Scamanders kärlek till alla fantastiska vidunder.

Jag tror att jag har svårt att inte gilla det här. Som jag skrivit många gånger tidigare har jag varit skeptisk till böcker och filmer som spinner vidare på succéer, men jag älskar att vara tillbaka i Rowlings magiska värld! Vi känner igen trollformler och historiska händelser som nämns i Harry Potter-serien, det är en härlig stämning, en kamp mellan gott och ont, vi gör till och med ett besök på Hogwarts och möter en yngre Dumbledore och Mcgonagall. Så mysigt! Dessutom får vi reda på smaskiga detaljer som förklarar händelser Potter dyker på..!

Det hade såklart varit roligare att få berättelsen i romanform med ännu mer fakta och berättelser från Rowlings underbara värld. Jag är däremot glad att manusformen finns med sina fina och stämningsfulla illustrationer (former, figurer och vidunder snarare än bilder från berättelsen). Jag ser fram emot nästa (sista?) bok som verkar komma ut 2020 (den finns redan upplagd på goodreads).

Jag är nyfiken. Vad tycker ni andra som läst den här eller den föregående boken?

Första meningen:
SCEN 1
EXT. NEW YORK, AMERIKANSKA TROLLDOMSMINISTERIET - 1927 - NATT
FLYGBILD över New York och MACUSA-byggnaden.

Antal sidor: 269
Förlag: Rabén & Sjögren, 2019
Originaltitel: Fantastic Beasts: The Crime of Grindelwaald - The Original Screenplay, 2018
Översättare: Lena Fries-Gedin och Jessica Gedin har översatt scenanvisningar och miljöbeskrivningar, Bengt-Ove Andersson har översatt dialogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar