13 februari 2019

Mio, min Mio

En trött, mörk måndagsmorgon i januari när jag satt mig på tåget tog jag fram hörlurarna och en ny ljudbok. När jag tryckt på play strömmade Astrid Lindgrens sagotantsröst uti mina öron och det blev en väldigt bra start på dagen. Astrid Lindgren som läser en av sina sagor - det kan inte bli mycket bättre!

Bo Wilhelm Olsson tycker väl inte direkt att han har en jättebra tillvaro. Han hålls hårt av sina fosterföräldrar (som hellre ville ha en flicka) och tittar på vännen som verkar ha en så fin relation till sina föräldrar. Plötsligt en dag hamnar Bo i landet i fjärran och blir Mio. Han får träffa sin fantastiska pappa och allt verkar vara så underbart där. Men snart visar det sig att Mio har ett farligt men viktigt uppdrag att utföra. Det för honom bortom det vackra till kusliga Katos fäste, hur ska han klara av att bekämpa honom?

Det var så mysigt att få höra denna berättelse direkt av Astrid Lindgren! Hon berättar men känsla och vet precis hur karaktärerna reagerar på olika händelser. Mio visar många känslor och är en driven karaktär. Samtidigt undrar vi vad som egentligen händer, drömmer han...?

Min, min Mio har sagans tydliga onda och goda sidor, här finns kärlek och fina saker men även sorgligheter som framkallar tårar. Det är spännande och uppmuntrar läsaren till att våga, trots att det kan kännas omöjligt och farlig. Det är dock tråkigt att kvinnliga karaktärer inte släpps fram till de viktiga rollerna. Min, min Mio är kanske inte en av mina Lindgrenfavoriter, men den växte i och med den här lyssningen.

Ljudbok
Tid: 3 h och 38 minuter
Uppläsare: Astrid Lindgren
Förlag: Astrid Lindgren Aktiebolag, 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar