20 mars 2019

Glass på en onsdag

text av Mattias Edvardsson och Matilda Salmén

När Noas mormor kommer och hämtar honom från förskolan ska Ella följa med. Hon är lite nervös, vad ska hända? Tänk om hon gör fel? Men hemma hos Noa och mormor finns inga fel - det som känns rätt är rätt!

Jag kan känna igen mig i den försiktiga, noggranna, väluppfostrade Ella. Det blir som kaos i hjärnan när hon kommer hem till Noa. Där behöver de inte städa upp så fort de lekt färdigt med något, där kan de blanda leksakerna och där får de glass, trots att det inte är lördag.






Eftersom jag kan identifiera mig med Ella kan jag också känna oron och kanske även stråken av ångesten som sprider sig i henne när hon kommer hem till det hon upplever som kaos hos Noa. Det verkar vara stor skillnad på uppfostran barnen emellan. Det känns nästan som att Ellas personlighet inte riktigt respekteras, som att hon blir påhoppad på grund av sin försiktighet. Eller vill mormodern bara få henne att slappna av, locka fram fantasin och släppa på den mer strikta uppfostran? Jag är osäker, men det kändes lite obehagligt ett tag.

Så fort obehaget släppt är det dock en rolig och knasig bok. Matilda Salméns bilder är härligt färgglada, livliga och vågar ta ut svängarna, det tycker jag mycket om! Det här verkar bli en serie och jag ser fram emot vad Ella och Noa kan ha på gång i nästa bok.

Första meningen: - Då hämtar Noas mormor er idag, säger mamma.
Antal sidor: 26
Förlag: Opal, 2018



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar