16 mars 2019

Bibliotekskärlek

Igår skrev jag såhär på min instagram, @sofiesbokblogg :
Ibland händer det att jag klickar på bibliotekets reservera-knapp på lite för många böcker samtidigt. Jag har just nu 21 biblioteksböcker hemma och alla är lånade till mig. Oops! Men vad härligt det är med bibliotek! Fri tillgång på böcker, miljösmart och det går att klicka eller låna hem mängder av böcker helt gratis. Visst är det bra?

Någon som känner igen sig i det här? Eller köper du hellre böcker? Har du något rekord i antalet hemländer böcker?
I samband med det gjorde jag en omröstning där mina följare fick välja på om de oftast lånar eller köper böcker. Resultatet blev jämt där 58 % av 33 svarande oftast lånar böcker och 42 % oftast köper. Några har en lik fördelning mellan lånade och köpta medan andra få många böcker från förlagen eller har köpstopp.

Inläggets kommentarsfält fylldes av en hyllningskör till bibliotekets ära. Visst är det fantastiskt att vi kan få låna hur många böcker vi vill? En riktigt bra möjlighet för de som inte har råd/plats/tid/lust att köpa egna böcker. Heja biblioteken!

Vad är vanligast när du skaffar böcker: lånar eller köper du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar