24 mars 2019

Utflyktarna

av Emma AdBåge

När jag påbörjade en beskrivning av den här boken kom jag på en mening: Det planeras för en utflykt med fika och lasso och ett tält att sova i. Sedan visste jag inte vad jag skulle skriva utan att börja med mina egna tankar och åsikter. Förutom att den planerade utflykten blir av händer det nämligen inte så mycket mer. Barnen planerar utflykt, de går på utflykt och de kommer hem. Det känns lite tråkigt och väl enkelt. Å andra sidan fångar det en av alla de helt vanliga vardagarna som barn upplever och visar på värdet av äventyr runt hörnet. Men, det hade kanske kunnat vara lite mer spännande? Boken tar dessutom slut ganska abrupt.

Det som lyfter boken är AdBåges klockrena och målgruppssäkra språk. Det verkar vara direkt hämtat från ett barns tankar och konversation med en kompis:

- VA? säger vi fast vi hör. Vi måste ha fika!
Men det finns ändå inte. Och pappa kan faktiskt inte trolla med knäna säger han.
- SYND! säger vi och tjurar en lång stund.
Sen går vi bara.
---
 Pappa ser förvånad ut när vi kommer hem, men vi är helt vanliga.
Illustrationerna är enkla men känns ibland lite halvfärdiga. Jag tror dock de kan tilltala barnen eftersom fokus ligger på det viktiga i storyn. Utflyktarna vill skapa äventyr i vardagen men hade kunnat inspirera till lite mer fantasi om vad som finns på andra sidan tältduken eller var de kan befinna sig. Boken får ett nja-betyg från mig.

Första meningen: Iben och jag har bestämt en sak.
Antal sidor: 24
Förlag: Lilla Piratförlaget, 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar