3 mars 2019

Hyllvärmare från mars

Årets tredje månad har kommit och hittills har jag bara hittat sex böcker (av cirka 100) i läslistan. Jag har en känsla av att de flesta böcker kommer under hösten, så min idé kanske inte är hållbar. Men men, jag kör på så länge det fungerar! Det här är i alla fall de fyra böcker jag to-be-read:at i mars de senaste åren.


Allt ska brinna av Sofia Nordin
Minna och Agnes har varit bästa vänner sen den där dagen i fyran när de gömde sig i plinten för att slippa brännbollen på gympan. Den dagen förstod de att de hörde ihop. Nu är de sjutton år och hör fortfarande ihop. Tillsammans kämpar de för vegetarisk mat i skolan, jobbar extra på ett hem för nyanlända och sätter störiga killar på plats. Ingen ger sig på Minna och Agnes, tillsammans klarar de vad som helst! Eller? För vad gör man när den man älskar mest i hela världen går sönder?
Jag har tidigare läst Nordins framtidsdystopi i fyra delar och läser gärna mer av henne.


Lisbet och Sambakungen av Emma Karinsdotter och Hanna Gustavsson
Lisbet bor med sin farmor Sambakungen och den bistra piratkatten Sixten i ett vanligt hus på en vanlig gata. Farmor älskar geléhallon, att vinna internationella cykeltävlingar, glassagne, hemliga agentuppdrag och att tantsnuska med sin gamla flickvän, agenten Agatha Fox.
En dag kommer ett vykort. Där hälsas Lisbet välkommen till första klass. Farmor beter sig som om någon har dött: "Sommaren har dött, Lisbet. För i höst börjar skolan. Efter det blir det aldrig mer några somrar. Då blir det sommarlov istället, och dom går jättesnabbt."

Tillsammans bestämmer sig Lisbet och farmor att göra så mycket det bara går av den sista sommaren i hela världen. Men egentligen tycker Lisbet att det ska bli ganska spännande att börja skolan. Hon kanske till och med får en kompis som mest är hennes...
Jag har hört en del gott om den här, bland annat om den där glassagnen en ska äta på juliafton. Ska bli intressant att läsa!

Brev till en nybliven förälder: ett feministiskt manifest i femton punkter av Chimamanda Ngozi Adichie
"Kära Ijeawele. Vilken lycka. Och vilka fina namn: Chizalum Adaora. Hon är ljuvlig." Så inleder Chimamanda Ngozi Adichie sitt brev till en väninna som just fått en dotter. Ett varmt och inspirerande brev som består av femton råd till nyblivna föräldrar. Vad är en feministisk förälder? Hur ser ett jämställt föräldraskap ut? Hur lär man sitt barn att bli tryggt i sig själv och inte låta sig begränsas av andras förutfattade meningar?

Adichies råd utgör en nyanserad och kärleksfull påminnelse om hur viktigt det är att vi tar ansvar för de värderingar vi förmedlar till nästa generation.
Eftersom jag inte är någon nybliven förälder kommer jag nog vänta med denna tills jag eventuellt blir en nybliven förälder. ;)


Hatar alla utom dig av Gaby Dunn och Allison Raskin

Ava och Gen har varit bästa vänner sedan de var små. Nu har de gått ut high school och kommit in på var sitt college i olika delar av USA. De lovar varandra att hålla kontakt, skriva mejl och meddelanden så ofta de hinner. Men deras upplevelser blir väldigt olika. Ava isolerar sig och får svårare och svårare att hantera sitt tvångssyndrom, medan livet på college får Gen att blomstra och leva ut - ibland kanske lite väl vilt.
Den här verkar vara skriven genom mejl och meddelande. Tycker det är ett intressant sätt att skriva, samtidigt som en kan tappa en del av känslan när miljö och känslor inte beskrivs som om vi får följa hela berättelsen ur en berättares perspektiv. Men, jag vill ändå läsa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar