3 september 2011

Bra satsning eller bara ett försäljningsknep?

När jag gick förbi Akademibokhandeln härrom dagen såg jag en stor skylt som drog min uppmärksamhet till sig. Det handlade om Läsborgarmärket. Såhär skiver de:
"Hjälp dina barn att ta Läsborgarmärket i höst!
Som en uppmuntran att få igång ditt barns läsning lanserar vi nu Läsborgarmärket. Hämta ett läskort på Akademibokhandeln och välj ut de böcker som passar just ditt barns läsnivå. I läskortet för ni in de böcker ditt barn klarat av att läsa på egen hand. Efter fem lästa böcker belönar vi barnet med det vita Läsborgarmärket, som ni hämtar gratis i någon av våra butiker. Samla alla tre färger genom att fortsätta läsa ännu fler böcker!"


Det första jag tänkte var: vilken bra idé! Kanske har ni tagit några simborgarmärken, vilket jag har, och det sporrar en verkligen till att fortsätta (om man är intresserad, vill säga), så när jag såg detta bedömde jag det som en bra satsning. Sedan tänkte jag efter. Jag antar att det är i Akademibokhandeln man ska köpa alla böckerna, och ska man då köpa femton böcker för att få alla tre märken, så blir det ganska dyrt. Är detta en bra satsning, eller bara ett försäljningsknep? Jag tror på det senare, även om det är en bra kombination, men kanske borde även biblioteken hänga på detta projekt? Då skulle även de som inte har råd att att köpa en massa böcker kunna vara med och få igång sitt läsande!

Vad tycker du?

LÄS UPDATE, klicka här

5 kommentarer:

  1. Jag tror inte man behöver köpa böckerna på Akademibokhandeln, jag tror inte man behöver köpa något överhuvudtaget. Som jag fattar det får man bara en läslista som ska fyllas i. Huruvida böckerna är köpta eller lånade tolkar jag som ointressant.

    SvaraRadera
  2. Har frågat i akademibokhanden- man får välja vilka böcker man vill. Egna, lånade el. köpta! Så det är en lysande idé! Bara att läsa läsa läsa!

    SvaraRadera
  3. När jag såg det så tänkte jag väl ungefär samma sak, haha. Att det var en bra idé. Men senare så kom jag på tanken att man måste köpa sjukt många böcker och det blir väldigt dyrt.. :o

    SvaraRadera
  4. Känns som både lite satsning och försäljningsknep. Det vore bättre om biblioteken annordnade detta. Tänker främst på de barn som kanske inte har råd att eller vill köpa böcker, då skulle man ju kunna låna. När det är enklare att få tag i böcker är det ju mer lockande att läsa. Men rolig idé iallafall!

    SvaraRadera
  5. Som ovanstående redan sagt; det är helt upp till en själv om man ger barnen böcker från biblioteket, en kartong på vinden eller om man köper böcker. Syftet är att fler skall läsa eftersom läsningen blir en allt mer udda sport hos vuxna och barn. Om det sen skapar massa lästokiga barn och ungdomar som önskar sig böcker i julklapp skadar varken akademibokhandeln eller barnen...

    SvaraRadera