6 september 2011

Välkommen hem

Välkommen hem av Johanna Lindbäck

Efter ett år som utbytesstudent i London är Sara tillbaka i Luleå där livet faktiskt gått vidare. Tillbaka till vännerna, till ex-pojkvännen och till en ny skola. Samtidigt som hon försöker bli vän med Mattias, som hon gjorde slut med innan hon åkte till London, så kommer även jujutsukillen Adrian in i bilden, och det blir ganska komplicerat. Hon måste välja.

En typisk Johanna Lindbäck, kan man säga nu när hennes femte bok gör entré. Välkommen hem är en blandning av Min typ brorsa och Tänk om det där är jag, som jag gillade väldigt mycket. Väljer man att bortse från att de är lika, så är detta en bok, som förvisso kan vara ganska förutsägbar ibland, men som jag ändå fastnar för. Det kan bli lite för mycket av gulligullet, och egentligen är det väl ingen tiopoängare, men jag har verkligen tyckt om att läsa den! Adrian kan man inte låta bli att tycka om, och Mattias har sina guldstunder han också. Annars, tyvärr, en ganska vanlig typisk ungdomsbok.

Första meningen: "Visst känner du igen dig, gumman?"
Antal sidor: 344
Förlag: rabén&sjögren (tack för recensionsexemplaret!)
Mer av författaren: En liten chock, Min typ brorsa, Tänk om det där är jag, Saker som aldrig händer
Mer om författaren: Författarporträtt och Intervju, bland annat om "Saker som aldrig händer"
Betyg: 8/10

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig om att det är en klassisk Johanna Lindbäck bok men samtidigt som det kan vara lite förutsägbart så finns det en trygghet att veta att hon levererar det man förväntar sig.

    SvaraRadera