11 september 2011

Gästbloggare om "Övergivna"

Idag gästbloggar Matilda på Bokglätan om Michael Grants Övergivna
Utgivningsår: 2009
Första meningen: "Ena minuten pratade läraren om innebördeskriget"

Plötsligt försvinner alla över femton år. Utan förvarning eller förklaring. Spädbarn lämnas ensamma i hus, mat står kvar på spisar, bilar krockar och kör av vägen när förare försvinner på ett ögonblick. Runt staden dyker det upp en hög mur, omöjlig att ta sig förbi och kvar finns bara barn och de måste snabbt anpassa sig till en ny verklighet. Sam, Astrid och deras vänner försöker förstå vad det egentligen är som händer, men Sam fyller snart femton år och därmed kommer han snart försvinna, precis som alla andra över femton.

Den var riktigt spännande den här boken! Redan från allra första sidan var jag fast. Varje gång jag tänkte sluta läsa var det någon ny spännande händelse i boken som gjorde att jag ”bara skulle läsa lite till”. Så därför tog det inte speciellt lång tid att läsa färdigt den även om det kändes som att det var många sidor när jag började.


Den innehåller verkligen allt som en bok behöver, spänning, vänskap och inte minst ett riktigt stort mysterium att lösa. Dessutom handlar den såklart om allt som händer i en värld med bara barn. Det är nästan läskigt ibland , att läsa om hur olika alla reagerar på den nya världen. Karaktärerna är också helt okej, även om de blir lite platta ibland tycker jag. Det handlar om väldigt många olika karaktärer och det kan förstås vara bra eftersom man då får många olika synvinklar, men det är lite tråkigt att man inte riktigt lär känna någon av dem.

Det här är första delen i en serie men jag tycker egentligen att den hade fungerat som avslutad bok. I slutet av den här så kändes det som att det skulle kunna gå rätt så lätt att avsluta hela serien, men istället slutade den med mycket lösa trådar. Självklart tycker jag inte att det är dåligt om det kommer fler böcker som är lika bra som den här, men redan i slutet av den här boken märkte jag att det började bli lite väl overkligt för mig. Men ändå är det här en väldigt bra bok!


/Mathilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar