17 september 2011

Gästbloggare om "Hungerspelen"

Hungerspelen av Suzanne Collins

Utgivningsår: 2008
Första meningen: "När jag vaknar är det kallt på sängens andra sida".
Antal sidor: 303


Första boken i trilogin Hungerspelen

Boken utspelar sig i framtiden och Nordamerika är indelat i 12 distrikt, många mycket fattiga, och en huvudstad som gottar sig i överflöd. Före detta förde folket revolution mot den dåvarande ”regeringen”. Detta ogillades väldigt ifrån ledarnas håll så som straff och för att påminna folket om att det är de som har makten ordnas varje år de såkallade ”Hungerspelen”. En tjej och en kille mellan 12-18 år utses ifrån varje distrikt med hjälp av lottning. Spelens utgång: den som överlever vinner. Katniss, huvudpersonen ifrån distrikt 12, blir utlottad att delta. Kommer hon att komma hem till sin familj levande?

En ungdomsbok som verkligen sticker ut i mängden. Jag har aldrig tidigare läst en så, vad ska jag säga… rå, bok. Alltså väldigt våldsam och grov, en del detaljer önskar jag nästan att jag inte hade läst. Men samtidigt är den helt otroligt bra. Gripande på ett sånt sätt att det är svårt att sluta läsa. Jag sträckläste nästan hela boken, jag kunde bara inte sluta.
Det är inte bara våld och läskigheter som täcks in utan även vänskap, kärlek och sorg. Den har allt, det går nästan inte att begära mer. Därför tror jag att alla kan tycka om Hungerspelen. Det ända som skulle kunna dra ner betyget är det jag nämnde i början, att det i en del scener gottas lite väl mycket i hemskheter och våld. Ni som är för äckelmagade eller känsliga kanske ska ”blunda” (inte läsa) sid. 274-278. Men ändå, till alla er som inte har läst den än säger jag bara: gör det, annars missar ni något.

/Johanna, Bokgläntan

 
Vill du gästblogga här? Skicka då ett mejl till sofie.tiger(snabela)hotmail.com, så kommer vi fram till något fint :)

2 kommentarer:

  1. Tittade förbi och bara älskar din blogg. Den är jättefin och rolig att läsa. //Kram

    SvaraRadera
  2. Hej var med och tävla om dagens blogg där alla mina 200-250 läsare blir din här på
    http://laakinoiise.blogg.se/2011/september/dagens-blogg-sondag-2.html#comment

    Förlåt om du inte gillar sånna här kommentarer! :)

    SvaraRadera