23 september 2011

Tio små negerpojkar

Tio små negerpojkar av Agatha Christien (sedan 2007 heter boken Och så var de bara en i Sverige)

Till Negerön anländer tio människor som för varandra är helt okända. De verkar inte ha något gemensamt, men den som bjudit in dem, vem nu det är, vet att de alla har något att dölja. En barnkammarramsa om de tio små negerpojkarna finns placerad på alla gästers rum, och när den verkar bli sanning vet de inte vem de ska lita på längre. Döden lurar bakom varje hörn, och mördaren går lös. Från en ö kan man inte fly när det är full storm, och från sitt förflutna kan man inte smita, hur gärna man än vill.
Tio små negerpojkar åt supé i Rio,
en satte i halsen,och så blev de bara nio.
---
En liten negerpojke ensammen var.
Han gick och hängde sig, och så blev det ingen kvar.

Trots att denna bok gavs ut första gången 1939, så känns de fortfarande lika aktuell. Deckardrottningen Agatha Christie har trollbundit läsare ända sedan dess, och Tio små negerpojkar räknas som en klassiker. Jag är ingen van deckarläsare, så kanske beror det på ovana, men det är väldigt svårt att lista ut vem mördaren är, och det gör att man inte tröttnar. På ett sett vem man vad som kommer att hända, men samtidigt är det så spännande att det är svårt att lägga ifrån sig boken. Extra kusligt är det att läsa om det regnar och stormar ute, vilket jag gjorde, och jag vågade knappt släcka lampan efter det...
Det är klart att det är en gansak hemsk bok. Så många mord är svårt att få in på de knappa 200 sidorna, men skjuter man det ifrån sig är det en riktigt bra bok, som jag rekommenderar både ungdomar och vuxna! (Bli inte förskräckt när tio personer presenteras ganska grundligt på bara några sidor, det blir bättre sedan!)

Första meningen: "Före detta domaren Wargrave satt i en förstaklasskupé, blossade på en cigarr och ögnade genom de politiska nyheterna i Times."
Antal sidor: 197
Förlag: Bonnier Pocket (denna version)
Originaltitel: Ten Little Niggers även Ten Little Indians, Ten Little Soldiers och And Then There Were None
Betyg: 8/10

1 kommentar:

  1. Hej cheyen!
    Vilken fin bild på dig! själv har jag inte fått mitt foto än även fast vi fotades för typ 5 veckor senan
    -.- Föresten ställ gärna en fråga till mig i min första frågestund :D Jag svarar på nästan allt ;) Du kan t.ex fråga om min tävlingsdans, fotografering, min brasilianska bakgrund eller något annat kul!
    (Förlåt om såna här kommentarer inte faller dig i smaken :/)
    KRAM

    SvaraRadera