28 mars 2016

April: deckare

Det börjar bli dags att planera för aprilläsning i temautmaningen. Vi ska läsa deckare. Jag läser sällan den genren, men en del blev det förra året när jag skulle skriva en egen deckare för barn i kursen Kreativt skrivande. Jag har kollat upp några böcker jag är intresserad av att läsa i temautmaningen. Vad tror ni?
Mästerdetektiv Blomkvist. Jag har nästan inte hört eller sett något av Astrid Lindgrens detektiv. Konstigt! Men nu tänkte jag se om jag missat något.

Martin Widmark har skrivit ett gäng deckare med David och Larissa som huvudpersoner. Första boken heter Antikvariat Blå Spegeln.

Jag brukar läsa ungefär en Mari Jungstedt per år. Jag tycker de är för lika uppbyggda för att läsa flera i sträck... Jag har samlat på mig hela serien om kommissarie Knutas i pocketversion på loppisar, och nu har turen kommit till del sex, Den mörka ängeln.

Vi får se hur många av de här böckerna jag läser i april. Deckare är som sagt inte min favoritgenre, så jag kommer förmodligen blanda upp min läsning med andra böcker.

Du som gillar deckare, vilket är ditt bästa boktips?

3 kommentarer:

  1. Ja man kan inte läsa förmånga Mari Jungstedt i rad det blir så upprepande känsla då :( Deckare så finns det så många bra av!
    Samuel Björn - Det hänger en ängel ensam i skogen, MJ Arlidge - Ole dole är två av mina favoriter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen!
      Jag har inte hört talas om någon av dem, men jag har å andra sidan knappt hört talas om några deckare, förutom de superkända. ;)

      Radera
  2. Är inte världsmästare på deckare själv men tycker Kristina Ohlsson är bäst!

    SvaraRadera