14 mars 2016

Ofta tänker jag på Terek

av Katis Malmqvist, illustrerad av Kerstin Engblom Clavijo

En morgon berättar Malins föräldrar att familjen ska flytta till Frankrike. Malin vill inte flytta, dels för att hon är rädd att bästisen Ida inte vill vara hennes vän längre. I Frankrike har Malin svårt att passa in. Ingen förstår vad hon säger och det verkar som att Malin gör fel. Men vad är fel? Hon tänker på Terek, som kom till Sverige från ett annat land. Längtar han också tillbaka?

Boken verkar främst vända sig till barn som får nya klasskompisar från andra länder. Klasskompisar som inte kan språket, som kanske kommer bära vinterjacka när det är sommar eller som inte riktigt förstår de (ofta dolda) koder vi har i Sverige. Därför handlar inte denna bok om "de där" som kommer till "oss här", utan om att vem som helst kan tvingas flytta när som helst. Det är inte bara människor som flyttar till Sverige, det kan vara tvärt om.

På ett enkelt sätt tar författaren upp känslor och tankar som jag tror många barn kan känna igen sig i. Vänskap, att inte hålla med föräldrarna, förändring och människor som inte är precis som jag.  Dessutom finns känslor och tankar som färre känner igen, till exempel hur det kan vara att tvingas flytta och komma helt ny till ett ställe. Sådant där är vi många som skulle behöva förstå mer av, och därför tycker jag om denna bok. Därför är denna bok högst aktuell nu! En tänkvärd bok som kan ligga till underlag för bra diskussioner när det kommer nya klasskompisar från andra kulturer och länder.

Första meningen: Jag får veta det när jag sitter och tuggar på frukostmackan.
Antal sidor: 51
Förlag: Visto förlag, tack för recex!
Utgivningsår: 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar