22 mars 2016

Kärleken till livet

av Marie Fredriksson och Helena von Zwigbergk

Ljudboksrecension
I Marie Fredrikssons biografi får läsaren ta del av ett liv omslutet av musik. Hon berättar om flera olika samarbeten med låtskrivare, producenter och musiker. Hon berättar om sin solokarriär och åren med Per Gessle i Roxette. Hon berättar även om hjärntumören som upptäcktes 2002, och som höll på att ta allt ifrån henne, även livet.

Marie är en riktig kämpe, bland annat genom att hon inte låter sjukdomen hindra henne. Den får henne inte att sluta åka på turné och göra andra saker hon tycker om, trots att kroppen strejkar både fysiskt och psykiskt ibland. Genom sin öppenhet och ärlighet vågar Marie dock berätta om det som är jättejobbigt, men ger hopp åt människor i liknande situationer, och människor som inte alls varit med om det hon snackar om. Trots allt har Marie behållit kärleken till livet.

Jag har ingen stark relation till Marie Fredriksson. Jag minns några låtar mamma spelade när jag var liten. Tro, Ännu doftar kärleken, Den bästa dagen, It Must Have Been Love, Dressed for Success för att nämna några. Trots detta är det intressant att läsa om hennes karriär och allt vad den inneburit och fortfarande innebär. Ibland tycker jag boken upprepar sig en del, och ibland är det svårt att hänga med i vem som skriver, eftersom det är Marie som läser upp allt. Att berättelsen hoppar i tiden har jag däremot inga problem med, snarare ökar det spänningen och viljan att lyssna vidare. För den som gillat och gillar Marie är denna bok ett måste. För den som vill läsa om en fascinerande artistkarriär eller att få och leva med sviterna av en hjärntumör, kan jag också rekommendera denna bok. Eller som jag, för att få möta en annan människa och få höra hennes livsberättelse. 

Första meningen: Det är något mycket speciellt med Marie Fredrikssons blick.
Antal sidor: 247
Ljudbok: 6 timmar och 20 minuter
Utgivningsår: 2015
Förlag: Piratförlaget

1 kommentar: