16 mars 2016

Damernas detektivbyrå

av Alexander McCall Smith

Mma Precious Ramotswe bestämmer sig för att starta en detektivbyrå, och det gör hon som Botswanas första kvinnliga privatdetektiv. I sitt jobb får hon många förtroenden, får höra spännande berättelser och flera fall att lösa. Samtidigt får läsaren lära sig mer om Botswana och människorna där.

Mma Ramotswe är en stark kvinna, en förebild. Hon hade en dröm om att starta detektivbyrå. Trots att hon är kvinna och många säkert tycker hon är galen, trotsar hon och går den väg hon vill gå. Och lyckas. Dessutom trotsar hon många mäns föråldrade kvinnosyn. Hon ger sig inte förrän hon löst något fall, och är stolt över de "extrakilon" (som västvärlden skulle säga) hon har.

Jag skulle vilja kalla denna bok för en mysdeckare. Till skillnad från många andra deckare blir inte människor mördade i vartannat kapitel. Jag vet, jag överdriver. Men jag tycker många gånger det blir för mycket mord och blod i andra deckare, men vill ändå ha spänning, och då är detta ett bra alternativ. Visserligen är det sällan jättespännande, det känns många gånger som om det är för lätt för Mma Ramotswe att lösa fallen. Det är tråkigt, men jag gillar att många av fallen som dyker upp är kluriga.

En annan sak jag gillar är att jag fick lära känna Botswana, kulturen och många olika människor/klienter som ofta har en berättelse bakom det de vill ha löst. Jag kommer inte kasta mig över nästa bok. Jag ville ha lite mer spänning, men jag vill ändå tro att serien har potential, eftersom många har tyckt om den mycket. Så, jag kommer förmodligen leta upp del två om ett tag.

Första meningen: Mma Ramotswe drev en detektivbyrå i Afrika, vid foten av Kgale Hill.
Antal sidor: 235
Förlag: Richters (nu Damm förlag)
Utgivningsår: 2004
Originaltitel: The No. 1 Ladies´ Detective Agency, 1998

1 kommentar:

  1. Detta är en bok som jag har tänkt läsa någon gång! Har lånat hem den från bibblan så förhoppningsvis kan jag snart läsa den :)

    SvaraRadera