30 mars 2016

Älskade terrorist. 16 år med militanta islamister

av Anna Sundberg och Jesper Huor

Som ung, sökande student träffar Anna en man som verkar ha svar på hennes frågor. Anna känner att hon hittat rätt, och gifter sig snart med mannen. Det för henne närmre en väldigt strikt del av islam, som senare får henne att träffa Said Arif. Han tränar med bröder i islam nära gränsen till Tjetjenien, men mycket mer än så vet inte Anna om hans liv. Snart känner hon dock att hon och familjen lever farligt, och i juli 2003 hinner verkligheten ikapp.

Jag vill rekommendera detta unika porträtt från en kvinna som levt nära militanta islamister och varit gift med en världskänd terrorist. Anna Sundbergs modiga, gripande berättelse höll mig klistrad från första till sista sidan. Hon berättar ärligt om sitt sökande, om de svar hon fann och hur det var att leva med familjen som strikt muslim i något hon i efterhand kallar en sekt. Hon berättar även om sina stöttande men oförstående föräldrar, och hur hon till slut tog sig ur det hela och återigen bytte livsstil. Berättelsen griper tag i mig, och att det är är verklighet är skrämmande. På ett lättläst sätt har jag fått ta del av en svår och komplicerad historia, som jag tidigare knappt varit något insatt i. Kanske kan det hjälpa mig att förstå mer av vad som händer i världen, och dessutom tror jag boken kan hjälpa människor som riskerar att hamna i liknande situationer.

Till och med 17 april kan du se när Anna Sundberg intervjuades hos Skavlan (hon är första gästen).


Första meningen: Jag drömde.
Antal sidor: 279
Förlag: Norstedts, tack för recex!
Utgivningsår: 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar