1 maj 2016

Månadens bästa och Temaläsning - april

Den bästa bok jag läste i april var: Monstret i natten av Mats Strandberg och Sofia Falkenhem.

Jag gillade även En annan av David Levithan och  När mammas tankar ändrade färg av Sara Galli och Mats Molid lite extra. Recensioner är på väg!

Jag har även läst:
Sunnanäng - Astrid Lindgren
Ibland bara måste man - David Levithan
Ängel i Venedig - Mary Hoffman
Billie, avgång 9:42 till nya livet - Sara Kadefors
Fjärilarnas stad - Ingrid Remvall
Antikvariat Blå Spegeln - Martin Widmark
Ingrid vill bada - Katerina Janouch och Mervi Lindman
Ingrid har plåster - Katerina Janouch och Mervi Lindman

...och lyssnat på:
Diamantmysteriet och Hotellmysteriet - Martin Widmark

Det råkade bli så att när det gäller Temaläsning 2016 läste jag bara böcker av Martin Widmark. Jag tänkte inte ens på att kolla författaren när jag valde Antikvariat Blå Spegeln. Sedan var jag inte så sugen på en Jungstedt-bok, och inte heller på Kalle Blomkvist. Det kanske kommer en annan gång.

I maj ska vi läsa barnböcker i Temaläsningen. Jag funderar på att läsa:
* Får hundar korv i himlen? - Sara Galli och Mats Molid
* Det är jag som är Mickan! - Malin Nilsson
* Ensam mullvad på scen  - Ulf Nilsson
* Ishavspriater - Frida Nilsson
och kanske någon mer. (Förresten, varför heter 3/4 författare Nilsson?)

4 kommentarer:

  1. Jag tänkte också läsa Ishavspirater den här månaden som en del av temat!

    SvaraRadera
  2. Ishavspirater är fin! Den finns också som julkalender på barnradion i p4 tror jag(?).

    SvaraRadera
  3. I egenskap av författare till Det är jag som är Mickan! hoppas jag att du läser just den : ) Att lyfta frågor kring könsidentitet och allas rätt att få vara sig själva är otroligt viktigt bland barn, unga och vuxna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att bibblan får hit den snart (jag bor bredvid en liten bibbla som måste skicka efter de flesta böckerna från stadsbibblan). Instämmer!

      Radera