25 juni 2015

5768 visningar på youtube - Novák-Rosengren och Santesson

Rosita drömmar om att få sjunga. Hon är faktiskt bra på det, men visar det aldrig, eftersom hon inte vill höras eller synas i skolan. Hon tillhör de resande, ett folk som en del tycker inte ens finns. Men hon finns ju... En dag får hon sin chans. Tillsammans med Lena och Nattie ska hon ställa upp i en talangjakt, och kanske är de tillräckligt bra.

En väldigt aktuell bok som riktar sig till ungdomar, men som jag tycker passar även vuxna. Den har något viktigt att berätta kring resande och rasism, med fakta som vävs in i berättelsen. Det blir inget skrivande på näsan, utan invävt i vanlig vardag. Precis så som det oftast är. Boken vill öka förståelsen, och det gör den.

Mycket av känslan av den här boken fick jag via berättaren, eftersom jag lyssnade på ljudboken. Det finns många olika intressanta karaktärer. Kanske beror det på att det inte finns så många "vanliga svenskar" bland de mest omskrivna karaktärerna. De har olika berättelser att dela med sig av, och fångar mitt intresse. Däremot tycker jag att titeln vilseleder. Boken handlar i princip inte alls om youtube. Titeln gör den mest förutsägbar, vilket känns tråkigt.

Överlag gillar jag boken och vill rekommendera till den som inte vet så mycket om resande, och/eller vill läsa om rasism.

Förlag: Opal 
Utgivningsår: 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar