11 juni 2015

Det är du, inte jag - Nora Strömman

Linn drömmer om en resa till Rhodos med sina vänner, men när hon inte får något sommarjobb känns det som att allt faller. I sista stund tar hon värvning på familjevännen Björns båt. I några veckor ska hon segla med honom. Ett tråkigt jobb, men en riktigt bra lön! Med Rhodos-resan i drömmen står hon ut med Björn och att han daskar henne på rumpan. Sedan tappar Linn kontrollen.

Jag valde att läsa denna bok på grund av det annorlunda upplägget kring handlingen. Ett sommarjobb på en segelbåt och livet till sjöss var det som lockade mig, och jag fick en del av det, vilket gillades. Däremot var det mycket annat jag klagade på under läsningens gång. Till exempel att allt går så fort, och att jag tycker många viktiga känslor tappas bort. Det händer mycket, men det bearbetas inte av huvudpersonen, vilket känns ganska platt och lämnar en konstig känsla i mig  (SPOILER: det där som "går över styr" på båten, varför bearbetas inte det mer?) . Boken hade behövt vara längre för att händelserna skulle få den plats de behöver.

Språket är rätt lättläst, utan långa miljöbeskrivningar eller komplicerade tankegångar. Däremot stoppar författaren ibland in onödigt svåra ord, helt utan en baktanke jag kan se. Ibland känns manuset dåligt korrekturläst, vilket gör det snurrigt.

Jag måste skriva lite om huvudpersonen Linn också. Hon är 17 år, men känns lite yngre. Hon är ingen perfekt karaktär, inte ens efter bokens slut. Hon genomgår ingen personlighetsförändring, vilket känns äkta, på något sätt. Jag irriterade mig många gånger på henne, men tänker ändå att hon är rätt verklighetstrogen.

Sammanfattningsvis utelämnar jag en rekommendation. Det var alldeles för mycket jag störde mig på under läsningen.

Första meningen: Någon sa att tonfiskpizzan var uppäten.
Antal sidor: 131
Förlag: Schildts & Söderströms, tack för recex!
Utgivningsår: 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar