27 juni 2015

Four: en Divergent-samling - Vernoica Roth

För den som vill ha mer av Divergent-serien efter att ha läst Divergent, Insurgent och Allegiant, finns fyra noveller och tre utvalda scener. Denna gång ur Fours perspektiv. Läsaren får bland annat följa med på Fours valceremoni, de första veckorna hos De tappra och livet där.

När det gäller extra böcker till redan avslutade serier brukar jag säga att det bara handlar om att författaren/förlaget vill glida vidare på succén. Till exempel när Stephenie Meyer gav ut Bre Tanners andra liv. Av någon anledning gjorde jag inte den reflektionen innan jag läste denna bok. Istället lockades jag av att få komma tillbaka till Divergent-världen. Det är intressant att läsa ur Fours perspektiv, med tanke på att han är en ganska klurig och hemlighetsfull karaktär i Divergent. Jag upptäcker nya sidor hos honom, och i berättelsen. Däremot känns boken lite tjatig, eftersom den delvis utspelar sig under tiden för första boken, och delvis kring Fours initiering, som liknar Tris. För den som vill nörda ner sig mer i serien är dock denna bok ett måste!


Första meningen: Jag vaknar ur simuleringen med ett skrik.
Antal sidor: 206
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2014
Originaltitel: Four: A Divergent Collection

1 kommentar:

  1. Jag håller fullt med dig!! Det känns som de försöker för mycket och t ex Four var verkligen tjatig med sånt man redan vet!

    SvaraRadera