19 juni 2015

De sista kristna - Klaus Wivel

- Berättelsen om de förföljda, de som flytt och de som vägrar ge upp.

Efter att ha frågat den danska utrikesministern om vad regeringen tänker göra åt fördrivningen av de kristna i Mellanöstern, men inte fått något svar, bestämmer sig Wivel för att själv reda i frågan. Det handlar om en kränkning av de mänskliga rättigheterna. Han beger sig till Västbanken, Gaza, Libanon, Irak och Egypten för att prata med människor och försöka förstå vad som händer.

Jag tycker det är en väldigt intressant idé, att skriva om kristna som fördrivs från sina hem, många gånger utan någon egentlig anledning (förutom religionen). Boken har en bredd genom att utspela sig i flera olika länder. Den är genomarbetad och går på djupet, vill reda i frågorna och ge bakgrundshistoria. Det finns mycket om krig, förtryck, fördrivning och åsikter jag har svårt att förstå, vilket även många andra har.

Det finns mycket intressant i denna bok, men jag är nog för lite insatt för att hänga med i allt. Jag uppskattar att läsa om vanliga människors berättelser, men har svårt för att skilja på alla härskare och årtal och vad som hänt i historien. Det kommer dock partier med enklare text, när det handlar om mer berättelse och mindre historia. Jag är nog helt enkelt fel målgrupp. Däremot tror jag den som är mer insatt och intresserad än vad jag är, kan hitta mycket läsvärt i denna bok.

Första meningen: Jag tog ingen större notis om mannen, trots att han satt bredvid mig.
Antal sidor: 262
Förlag: Marcus Förlag, tack för recex!
Utgivningsår: 2015
Originaltitel: Den sidste nadver - en rejse blandt de efterladte kristne i den arabiske verden, 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar