21 juni 2015

Flyga drake - Kahled Hosseini

Amir och Hassan gör det mesta tillsammans under sin uppväxt i ett fredligt Afghanistan. Trots det har de helt olika förutsättningar. Amir har en rik familj, och Hassan är son till tjänaren i Amirs familj. Hassan är Amir evigt trogen, men Amir sviker honom och flyr till USA tillsammans med sin pappa när Sovjet invaderar Afghanistan. Ett nytt liv börjar för Amir, men något får honom att många år senare återvända till hemlandet, något som är svårt, men historian kanske är ännu svårare.

Jag blev tipsad om denna bok redan i högstadiet (ca. 7-8 år sedan), har hört en massa om den, t.ex. att det är en bok man "borde" ha läst. Sådan böcker gör mig rädd och tveksam. Är de verkligen så bra? Varför "borde" vi läsa vissa böcker? Jag har tidigare lyssnat på en tredjedel av boken, och tröttnat, men nu när jag gett boken en ärlig chans, inser jag att jag verkligen missat något.

Denna historia sträcker sig över många år. En del långdragna partier medföljer, men även mängder av spänning som vävs ihop genom åren som går, tack vare Hosseinis spännande sätt att skriva och lägga upp texterna och händelserna. Jag gillar alla de olika livsstadier Amir går igenom, och vad de gör med honom. Det finns mängder att frågor att fundera kring.

Hosseini beskriver en vardag som är så långt ifrån mig. Han skriver om ett fridfullt land som hamnar i krig och för alltid förändras. Han skriver ur vanliga människornas synvinkel, inte ur krigets, och det ger berättelsen djup och ökar min medkänsla. Orättvisa, sorg, glädje, hopp. Hosseini har en viktig berättelse att framföra, för ökad förståelse både vad gäller andra kulturer, hur det är att vara i krig, och hur man tänker kring skuld, skam, lojalitet och vänskap.

Jag gillar boken väldigt mycket. Kanske särskilt för att den är baserad på verkligheten och beskriver en bit historia i skönlitterärt perspektiv. Jag förstår varför bibliotekarien i högstadiet tyckte jag skulle läsa den. Den hade passat då, den passar nu, den passar sen. För en bit viktig historia, funderingar kring livet, medmänsklighet och vänskap: läs denna bok.


Första meningen: Jag blev den jag är i dag en kall, solig dag vintern 1975, när jag var tolv år gammal. Antal sidor: 351
Förlag: Wahlströms & Widstrand, Månpocket
Utgivningsår: 2009
Originaltitel: The Kite Runner, 2003, översatt av Johan Nilsson

1 kommentar: