9 juni 2015

Svarta havet - Kéthévane Davrichewy

Tamouna vaknar upp på 90-årsdag. Snart ska det bli fest med familj, släkt och vänner. Under dagen får läsaren följa med genom Tamounas minnen. Från barndomen i Georgien med utflykter till Svarta havet och en stor, härlig släkt, till flykten därifrån och livet i Paris. Bland minnena dyker alltid kärleken Tamaz upp, kärleken som aldrig riktigt fick leva ut.

Jag valde denna hyllvärmare från bokhyllan för att jag såg att den utspelar sig i Georgien och innehöll historia. Boken handlar delvis om vad Georgien var med om under 190-talet och vad det gjorde med invånarna. Boken är även en ganska närgående berättelse om några av de här invånarna, om livet och bandet till fosterlandet. Under 90 år hinner det hända mycket, och jag gillar hur jag fick följa med Tamouna genom hennes liv.

I början varvas nutiden med längre, ganska detaljerade utdrag från barndomen. I slutet snabbas åren på, vilket till en början kändes tråkigt och förhastat, men jag insåg sedan att det var för att hålla spänningen vid liv. Det är en väldigt intressant bok för den som vill läsa ett stycke ganska okänd (i alla fall för mig) historia, men samtidigt inte drunkna i fakta och åsikter.


Första meningen: Dagen gryr. 
Antal sidor: 245
Förlag: 2244
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: La Mer Noire, 2010, översatt av Anna-Karin Palm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar