7 juni 2015

Bloggstafett: bästa sommarboken

Nu drar bloggstafetten igång! Jag har svårt att hitta en sommarbok att skriva om. Det finns ju mängder! Jag skulle kunna skriva om Systrar i jeans-serien, men väljer istället Fyra dagar fyra nätter av Morgan Matson.

2011 korade jag den till årets sommarbok redan innan sommarlovet hade börjat. På sommaren är det lätt att längta bort på äventyr eller utflykter. Vad passar då bättre än att läsa en härlig feel good-roman om en road trip, innehållandes vänskap, kärlek, personlig utveckling och identitetssökande?

Amy ska ta sig från Kalifornien till Connecticut, dit hon med mamma och tvillingbrorsan ska flytta efter pappans tragiska död i en bilolycka. Problemet är bara att Amys mamma vill att hon ska ta bilen genom landet, men Amy vägrar sätta sig bakom ratten. Roger dyker upp och erbjuder sig att köra, eftersom han ska till sin pappa i Philiadelphia. Amys mamma föreslår en rutt de ska följa, men Amy och Roger tar saken i egna händer och ger sig ut på en road trip genom USA.

Även om den är ganska förutsägbar ibland så är den väldigt fin. Det finns mycket som överraskar i denna bok som kan kallas en skönlitterär guidebok. Inte så att den vill undervisa, men jag lärde mig en hel del om USA och musik när jag läste boken. Dessutom är den bra skriven och har de där detaljerna jag söker efter när i en mysig, något förutsägbar ungdomsbok fylld med kärlek, vänskap och liv.


Första meningen: Jag satt på trappan utanför vårt hus och såg den beige Subarun svänga för snabbt runt vändplanen.



Nästa inlägg i stafetten dyker upp hos Sincerely Johanna kl. 9:00

5 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen, verkligen om den här boken. :-D

    SvaraRadera
  2. Systrar i jeans vill jag läsa någon sommar! Och visst är Fyra dagar ... somrig! :)

    SvaraRadera
  3. Den här har jag velat läsa ett taaag nu! Så kanske dags att ta mig i kragen! För den verkar somrig och fin och romantiskt! Och självklart bra. Tror dock inte att de har den på biblioteket tyvärr. Är den värd att köpa? :)

    //kram
    Och tack för en rolig bloggstafett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, konstigt om den inte finns på bibblan. Jag tycker du ska läsa den i alla fall! :)
      Kul att du var med i stafetten!

      Radera