17 juni 2015

Det fattas en tärning - Johanna Thydell

Efter sin pappas svek är Puck livrädd för att någon ska komma för nära. Svek gör så ont, och det vill hon inte vara med om igen. Samtidigt längtar hon efter närhet och tryggheten hon saknar.

Jag hittade denna bok på loppis och tyckte den förtjänade en omläsning. Det viktiga ämnet skilsmässa och hur barn påverkas behandlas. Thydell skriver på ett väldigt bra och nära sätt. Det känns inte krystat, utan verklighetstroget, fullt av känslor och igenkänning för de som varit med om något liknande, kan jag tänka mig.

Det som gör att det inte känns krystat, är att allt fokus inte ligger på skilsmässan och sveket. Nej, Pucks liv rullar på som för många andra tonåringar, med kärlek (en viss Sångare), vänskap (särskilt Emanuel), skola och så vidare. Bakom detta finns dock problematiken som tagit hårt på Puck. Jag kan tänka mig att många känner igen sig i den här boken, även de som inte har skilda föräldrar. Boken har fått mycket bra kritik, och jag stämmer in i att det är en mycket bra bok, även vid en omläsning.

Första meningen: Svarta naglar på tangentbordet, skärmen vit och tom.
Antal sidor: 205
Förlag: Natur och kultur
Utgivningsår: 2006

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar