11 juli 2015

Den döende dandyn - Mari Jungstedt

Spoilervarning om du inte läst de tidigare delarna i serien:#1Den du inte ser, #2 I denna stilla natt och #3 Den inre kretsen 

Konsthandlare Egon Wallin har precis arrangerat en stor, framgångsrik vernissage. Morgonen därpå hittas han mördad och upphängd i ett valv i en port i muren runt Visby. När utredningen kring händelsen påbörjar visar det sig att Egon tänkt byta liv helt, något hans fru är totalt omedveten om. Polisen får denna gång röra sig i konstkretsarna, och mördaren kan verka närmre än de tror.

Spänningen och de korta kapitlen gjorde att jag läste ut denna bok väldigt snabbt. Jag läser sällan kriminalare, det blir ungefär en per sommar, därför är jag inte särskilt bra på att bena ut brottet. Jag tyckte mest det var rörigt med alla personer och hängde inte riktigt med. Särskilt inte i slutet, det kändes inte helt logiskt.

Visst är det en mycket spännande bok, men jag är inte ute efter att läsa om mord när jag läser Jungstedt. Istället läser jag gärna om karaktärerna. Om Johan och Emma, hur det går för Anders, Karin och de andra på polisstationen, och de intressanta porträtt med potentiella misstänkta, som dyker upp i boken. Något annat jag drar mig till är att stort fokus läggs vid media. Det är väldigt intressant att läsa om etik och moral, om pressen som pressen känner, och så vidare. Det får mig att vilja läsa vidare i serien.

Hm, jag är inte särskilt bra på att recensera kriminalare. Håll till godo och leta dig vidare till en annan blogg om du vill läsa bra krimrecensioner.

Första meningen: Två sekunder
Antal sidor: 353
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2006

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar