29 juli 2015

Pärlor & patroner - Loka Kanarp

Genom 60 seriestripar på fyra rutor var skildras i denna bok historiska kvinnor. Det handlar till exempel om feminister, galningar, ledare, forskare och maffialedare. Med humor (och ibland gömda inslag av åsikter) ges en inblick i deras liv. Många av dem var före sin tid med åsikter som idag känns som självklarheter, och många av dem klädde sig i "manskläder" för att kunna göra sin röst hörda.

På ett roligt sätt har jag lärt mig en del om en mängd intressanta kvinnor. De flesta hade jag aldrig hört talas om innan, vilket förmodligen beror på att kvinnor är så sällsynta i historieböckerna som används i skolan. Hade de varit män och gjort samma sak, hade många av dem haft en given plats i böckerna. Just därför är denna bok så viktig. Även om många av de som porträtteras gjort galna saker, så finns det många kvinnor som är bra förebilder och borde lyftas fram. Precis vad gäller männen i historieböckerna.

Något jag inte gillar är att de flesta kvinnorna i boken ser ut som hon på omslaget. Det vill säga: stora bröst, trådsmal midja, breda höfter, slanka ben. Det känns som att serietecknaren lyckats med att föra fram historiska kvinnor, men fortsatt på den tråkiga stereotypen av kvinnokroppen, och därför inte nått ända fram.

Första meningen: Efter ryska revolutionen 1917 avskaffade man lagarna mot abort och homosexualitet.
Antal sidor: 123 
Förlag: Kolik förlag
Utgivningsår:2009

2 kommentarer:

  1. Jag gillar när man förmedlar historia på ett lättillgängligt sätt, t.ex. med serier. Jag letar för tillfället efter bra böcker om den svenska kvinnokampen men har ännu inte hittat någon bra. Om du inte redan läst "Einsteins fru" av Liv Strömqvist så är det ett tips, så kan du jämföra lite med "Pärlor och patroner". De har ju lite olika tecknarstil bland annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr inga tips, men vore intressant att veta om du hittar det du söker! Jag ska kolla upp "Einsteins fru".

      Radera