27 juli 2015

I huvudet på Colin Fischer - A. Miller och Z. Stentz

Colin Fischer är lite smartare än alla andra. Hans jämnåriga förstår sig inte riktigt på all den kunskap och nördighet han bär på, vilket gör det svårt för Colin att passa in. När en pistol hittas i matsalen får han dock användning av allt han uppmärksammat.

Det finns en grupp med ungdomsböcker som är lätta att ta sig igenom och som serverar det mesta av vad man kan förvänta sig av en "bra bok". Det här är en sådan bok. Det finns ett antal personer vi lär känna en del, intriger, vänskap, skola, grupperingar, och rätt mycket fokus på familjen.

Denna bok är visserligen lite mer komplicerad än andra böcker i gruppen jag just nämnde. Colins kunskap är inte alltid lätt att förstå, och fotnoterna och anteckningarna Colin lägger in snurrar ibland till det för mig. Colin har en del gemensamt med Colin i Katherine-teorin, när det gäller det här med nördkunskap. Katherine-Colin är mest inriktad på matte, medan Fischer riktar in sig på lite olika saker och faktiskt har lärt mig en del.

Colin Fischer har Aspergers syndrom, vilket medför att han bland annat har svårt med sociala situationer och att förstå till exempel retoriska frågor. Detta gör honom till en rolig karaktär, som inte riktigt förstår när han är utsatt för fara. Istället gör hans syndrom motståndarna förvånade och mållösa. Jag funderade några gånger på om det är fel av mig att tycka Colin är "en rolig karaktär" eftersom det mesta av det roliga inte hade hänt om han inte haft Aspergers. Ibland känns det fel, men andra gånger tycker jag det mest visar på Colins styrkor, precis vad Hans Asperger, namngivaren till syndromet, fokuserade på och uppmärksammade. I vilket fall som helst är det intressant att läsa om en huvudperson med Aspergers.

Jag gav boken en svag fyra av fem möjliga. Den skulle kunna vara spännande, men det händer så mycket utanför den huvudsakliga (?) intrigen med pistolen, att jag undrar vart den är på väg. Bra bok om man vill läsa något "lagom" och lättläst, men lämnar nog inga större står hos mig. Förutom Colin. Honom gillar jag.

Första meningen: I havet simmar fiskar ofta i stim.
Antal sidor: 223
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2014 
Originaltitel: Colin Fischer, 2012, översatt av Nina Östlund

1 kommentar:

  1. SV: Ja, du har rätt i att det kanske är värt en egen bok ^^ Tycker också att Every Day var väldigt bra haha :) Och ja, det kommer en uppföljare! Ser fram emot den väldigt mycket :D

    SvaraRadera