21 juli 2015

Wallflower - Stephen Chbosky

Charlie är en wallflower, "han står och tittar på". Han vet inte riktigt hur han ska agera, men under sitt första år på High School lär han sig mer och mer om det. Han lär känna Sam och Patrick, några av deras vänner, och framför allt lär han känna mer av livet och vad det kan innehålla och innebära.

Jag visste knappt vad denna bok handlade om när jag plockade upp den. Men jag visste att den är omtyckt av många bokbloggare.

Läsaren får möta Charlie, som skriver brev till en kompis. Vem det är, är oklart, men Charlie är ärlig med sina funderingar och berättar gärna vad han är med om.

Charlie skiljer sig från de flesta manliga bokkaraktärer jag stöter på. De är oftast självsäkra, lite upplåsta och ständigt ute efter att hävda sig. Sån är inte Charlie. Han är istället en som mest tittar på, han är visar många gånger på att han är känslomässigt instabil, men vågar visa sina känslor och att han inte alltid förstår vad som händer eller vad som ska hända. Samtidigt visar detta på en personlighet som inte alltid verkar vara accepterad i samhället: att vara introvert, inåtvänd. Det verkar många gånger som att alla borde sträva efter att bli extroverta, utåtvända, men genom Charlie får jag, som är mest introvert, en försäkran om att det inte är något fel på mig. Det tror jag många behöver få känna, därför är sådana här böcker så viktiga!

Boken är snarare en utvecklingsroman än en spänningsroman. I efterhand är jag förvånad över att jag gillade boken så mycket, med tanke på att "intrigerna" var ganska platta (om vi nu tänker oss dramaturgins kurvor). Men jag fastnade vid Charlie, en mysig, naiv karaktär, och hans berättelse som ger många funderingar och mycket läsglädje. Därför vill jag rekommendera boken.

Första meningen: Hej kompis!
Antal sidor: 268
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: The Perks of Being a Wallflower, 1999

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar