19 juli 2015

Märk Gud - Henrik Højlund

Kan man märka någon som inte syns? Kan man märka något utan att veta vad det är? Författaren till denna bok menar att alla märker Gud, men att de kanske inte alltid vet att det är Gud de märker. Genom korta kapitel tar Højlund oss med genom sorg och glädje, ljusa och mörka stunder. Han ger verktyg till att märka och till att hantera tystnaden när inget märks.

Denna bok gav mig många funderingar kring Gud och varför så många tror på någon som inte syns rent konkret. Det kan vara kämpigt och svårt, men också kännas helt underbart. Författaren skriver om relationen mellan Gud och människa, och drar parallellen till ett par som älskar varandra. Det är inte alltid superenkelt och jätteförälskat i en relation, och så är det inte mellan Gud och människa heller. Men inte ger man upp sin relation till sin partner i första stund, bara för att det känns lite kämpigt? Højlund menar att vi bör tänka så när det gäller Gud också.

Förutom att boken lärde mig om relationer, har jag fått många bra verktyg att återvända till när jag vill försöka märka Gud mer.

Första meningen: "Mina anfall av lust att tro har hittills strandat"
Antal sidor: 210
Förlag: Marcus förlag, tack för recex!
Utgivningsår: 2015
Originaltitel: Mærk Gud, 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar