9 juli 2015

Miriam om natten - Maria Nygren

Miriam har precis flyttat långt hemifrån, och en natt räddar hon livet på en nästan okänd kvinna som heter Sofia. Sofia hamnar i koma, och under tiden verkar det som att hennes familjen tror att Miriam kände Sofia väl. Miriam spelar med, och hamnar i ett familjedrama som utspelar sig under ytan. Vill hon att Sofia ska vakna? Vad kommer det i så fall få för konsekvenser?

En sak jag gillar mycket med den här boken, är att huvudpersonen är 19 år. Det betyder att det inte riktigt är en "klassisk ungdomsbok" (som oftast vänder sig till 12-15-åringar), utan är en bok för unga vuxna. Den är fylld av funderingar kring identitet och vad som händer efter gymnasiet och flytt hemifrån, när en börjar komma in i vuxenvärlden, men när det är lätt att komma vilse. Mitt i alla dessa funderingar hamnar huvudpersonen i en ganska ovanlig situation, men som får henne att fundera ännu mer.

Med få, intressanta karaktärer läste jag snabbt denna bok. Den känns mogen och verklighetstrogen, och skiljer sig från mängden med tanke på huvudpersonens ålder. Och att hon har diabetes. Ibland blandar författaren in inslag av något mellan dröm och verklighet, och dessa inslag gör boken mer intressant och hemlighetsfull.

Bra läsning, men den hamnar inte på min topplista. Däremot gör omslaget det.

Första meningen: Jag köpte en röd basker på Myrorna och tänkte på saker som förändrar livet.
Antal sidor: 248
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar