7 juli 2015

Det här med parallelläsning

När jag var några år efter börja-läsa-åldern läste jag många böcker samtidigt. Jag minns helgmorgnarna när pappa jobbade och mamma fortfarande sov, då jag och min syster satt i varsin säng i vårt delade rum och läste. Vi hade varsin stor bokhög på våra bokpallar (handmålade med våra namn på, jag har fortfarande min som bokpall). Vi läste ett kapitel i en bok, tog fram nästa och läste ett kapitel, och när vi kommit till botten av högen började vi om. Inga problem med handlingsförväxlingar där inte!

De senaste åren har jag dock försökt hålla mig till att läsa max två böcker (i olika genre) åt gången. Det där med att förväxla handlingar är tydligen lättare nu för tiden, och det är därför jag inte vill parallelläsa. Jag vill fokusera på en, eller två, böcker och få ut något av dem istället för att hoppa runt (vilket, när jag tänker efter, gäller rätt mycket i livet).

Men nu. Vad händer? På goodreads står det att jag currently reading sju böcker! Jag har tydligen inte märkt att de är så många eftersom de ligger utspridda i huset. På bokpallen, i "biblioteket" (påminn mig om att visa upp det någon gång), i vardagsrummet och i mobilen. Jag har antagligen kommit in i en period då jag lätt tröttnar på böcker, men ändå vill veta hur de slutar. Jag borde instifta en läs-färdigt-alla-pågående-böcker-vecka. Det vore skönt för min tillfredsställelse för att bocka av saker att göra/läsa.

Brukar du läsa många böcker samtidigt? Vad tycker du om parallelläsning?

4 kommentarer:

  1. Jag borde oxå se till att läsa klart påbörjade böcker, men det är så mycket lättare att plocka upp en ny bok när en tar slut :)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag hade också en jättestor hög med böcker där jag läste ett kapitel i taget... Fattar inte hur det inte blev förvirrande. Nu skulle det aldrig gå, även om jag ibland kan sträcka mig till att läsa två böcker parallellt ibland. Kan uppskatta det om en av böckerna är väldigt krävande eller tung av någon anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn måste helt enkelt vara smartare och ha fler rum i hjärnan att kunna stoppa in handlingar och karaktärer i. ;)

      Radera