30 maj 2016

Det flygande tältet: drömmar från ett flyktingläger

text: Rania Issa, illustrationer: Sawsan Nourallah

Kinanah har tvingats fly från sitt hem, och i väntan på trygghet bor hon med familjen i ett flyktingläger. En dag kommer Basheer, som pratar om drömmar och att stå upp för andra. Men de vuxna är skeptiska och anklagar honom för att ha stulit mat. Basheer nekar. Vem har rätt?

Denna bok ingår i projektet "Books for Syria", som UNESCO står bakom. De ska distribuera böcker till barn som befinner sig på flykt. I och med denna översättning når den nu även barn som knappt vet vad det innebär att vara på flykt. Vilket strålande initiativ!

I denna bok sträcker sig ibland poetiska, ibland spännande och nyfikenhetsväckande, bilder över hela uppslagen. Över detta finns berättelsen på både svenska och arabiska, sida vid sida. Det gör att avståndet mellan språken, länderna och människorna verkar krympa. Det är fint.

Mina kunskaper i arabiska är väldigt begränsad (häromdagen lärde mig en kille hur man säger "hur mår du", samtidigt som en tjej försökte lära mig "hej" på turkiska och ett tredje barn undrade om jag kom från Somalia), men jag hade gärna läst boken tillsammans med någon som kan arabiska, för barn som talar svenska och/eller arabiska. Det hade varit väldigt fint!

Något annat bra är att denna bok kan nå många barn och andra människor. De som bor eller bott i flyktingläger, de som hört talas om flyktingläger, kanske känner någon som bott i ett, eller de bara hört något på tv om människor som tvingas fly. Boken har stora möjligheter. Det är även bra att storyn handlar om något "vardagligt" i flyktinglägret. För trots den hemska situationen finns det massor av liv och berättelser, vänskap, funderingar och framtidsplaner. Att ta till vara på det är superviktigt.

Här kan du lyssna på boken både på arabiska och svenska.


Första meningen: Jag heter Kinanah, och den senaste tiden har nästan hela mitt liv förändrats...
Antal sidor: 61
Förlag: Bonnier Carlsen, tack för recex!
Utgivningsår: 2016
Originaltitel: The Tent Flew Away, 2014
Översättare: Anton Klepke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar