7 maj 2016

En annan

av David Levithan

Detta är en fristående parallell till Jag, En, där läsaren får möta En som varje dag vaknar i en ny kropp. En dag möter En Rhiannon och börjar verkligen tycka om henne. En måste träffa henne igen. En annan är hela storyn ur Rhiannons perspektiv.

Rhiannon har en fantastisk dag med sin pojkvän Justin. Dagen därpå vill han inte prata om vad som hände. Han verkar knappt minnas, utan blir lika frånvarande som vanligt. Rhiannon längtar tillbaka till det de hade, och när hon några dagar senare möter en människa som påstår sig ha varit i Justins kropp den där dagen vid havet, vänds allt upp och ner. Rhiannon måste försöka skilja på sanning och lögn, vad som gör hennes liv bättre, och vad som inte är värt att hålla fast.

Jag hann läsa några kapitel innan jag insåg att boken skulle kunna klassas som en "glida vidare på succén- bok", vilka jag vanligtvis inte gillar. När det gäller Levithan känns det dock mindre riskfullt. Visserligen mindes jag inte hela storyn från Jag, En, men ibland kändes det utdraget. Jag ville fram till slutet. Det är dock väldigt intressant att läsa Rhiannons perspektiv och tankar, som vi missar i första boken. Vi får läsa om relationen till Justin, alla komplicerade funderingar och hur hon brottas med samhällets nästan tvångsmässiga beteende att placera människor i fack. Om sexism, rasism och sexualitet. Väldigt intressant och otroligt samhällsaktuellt.

För det är just det här med Rhiannons reaktioner kring kön och genus som gör boken intressant. En dyker upp i olika kroppar varje dag. Rhiannon funderar på om En verkligen kan vara samma person trots de helt olika kropparna och könen. Skulle Rhiannon kunna bli kär i en tjej, om hon visste att det var En? Eller är det bara när En liknar Rhiannons pojkvänsidealbild, som hon kan känna de äkta känslorna? Det här väcker många intressanta tankar och funderingar, vilka läsaren får funderade på tillsammans med bokens berättare.

Jag funderar på om det vore kul att läsa de båda böckerna parallellt. Kanske. Jag funderar på om jag ska rekommendera denna bok. Kanske. Om du gillade Jag, En och/eller är intresserad av kön- och genustänk, är denna bok väldigt intressant.

Första meningen: Jag följer hans bil med blicken när den kör in på parkeringsplatsen.
Antal sidor: 340
Förlag: Gilla böcker, tack för recex!
Utgivningsår: 2016
Originaltitel: Another Day, 2015, översatt av Helena Ridelberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar