24 maj 2016

Får hundar korvar i himlen?

text: Sara Galli, illustrationer: Mats Molid

Alva är arg på sin mamma, för hon säger att Musse ska dö. Musse är Alvas bästa kompis som vet alla hennes hemligheter. Musse är Alvas storebror, trots att han är en hund. Han ska inte dö!

Jag minns första gången jag var medveten om att ett av våra husdjur dog. Puzzel var en väldigt mysig och fin katt och när han dog blev jag ledsen. Hur skulle vi klara oss utan honom? I den här boken måste hunden Musse avlivas för att han är sjuk. Vid sådana här tillfällen väcks många frågor hos barn. Vad händer när djuret dör? Vart tar hunden vägen? Hur kommer vardagen vara utan katten? Om du känner ett barn med liknande frågor, tror jag denna bok kan vara till hjälp. Jag tror det gäller både om barnet varit med om något liknande eller bara undrar. På ett väldigt fint sätt beskriver författaren och illustratören hur det kan vara när någon dör. Boken beskriver ett barns tro på att ett djur kan vara en bästa vän och storebror, och på det sättet tar boken barn på allvar. Det har den lyckats med. Den ger även plats för funderingar och egna förklaring, samt ger hopp och framtidstro, vilket är superviktigt.

Boken skildrar en väldigt fin vänskap mellan ett barn och en hund, och vad som kan hända när en av dem måste lämna. Väldigt sorglig, men även väldigt fin och välgjord. Rekommenderas för frågande barn och barn i sorg.

Första meningen: Alva är arg.
Antal sidor: 32
Förlag: Idus förlag
Utgivningsår: 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar