28 maj 2016

Nelly Rapp: Monsterakademin

text: Martin Widmark, illustrationer: Christina Alvner 

Nelly Rapp och hennes familj har inte hört av farbror Hannibal på väldigt länge. En dag får de ett brev från honom: familjen är välkommen på middag! Nelly tror inte det kommer bli särskilt roligt, men Hannibals jättelika hus visar sig dölja en hel del spännande saker. Bland annat en monsterakademi, där Nelly plötsligt testas för antagning!

När jag frågade min 10-åriga kusin om boktips var den här boken den första hon nämnde. Anledningen: spännande och roligt. Efter att ha växt ur Lassemaja-böckerna tar Nelly Rapp, monsteragenten, vid för att leverera nya spännande mysterier. I nuläget finns 15 böcker i serien.

Nelly Rapp är en smart och nyfiken tjej som inte gärna vill att någon bestämmer över henne. När någon nedvärderar henne är hon inte sen att vilja motbevisa dem.  Hon har ett mål och kämpar, trots motgångar, för att nå dit. Härlig inställning!

Roliga bilder, korta kapitel och lättläst men spännande text gjorde att jag läste ut boken i en sittning. Bara ett kapitel till... Såhär tre dagar efter utläsning är jag fortfarande väldigt nyfiken på fortsättningen. Nu vet vi vad Nelly är, men vad ska hon få för uppdrag som monsteragent? Jag måste få fortsätta läsa snart! Det här är, med andra ord, en väldigt bra första-bok i en serie. Passar 7-10-åringar som nyss börjat läsa eller gärna lyssnar när någon annan läser.

Första meningen: Det var höst och mörkt ute.
Antal sidor: 90
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2003

2 kommentarer:

  1. Åh, så bra att de är bra! Har börjat köpa på mej dem till skolbiblioteket. Då ska jag plöja dem också och peppa för dem i höst. Kanon...
    Carol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lånat hem tvåan och trean nu, hoppas de håller i sig!

      Radera