9 maj 2016

Monstret i natten

av Mats Strandberg med illustrationer av Sofia Falkenhem

Några nätter efter att Frank fyllt nio drömmer han att han förvandlas till en lurvig, fyrbent figur som springer omkring i skogen. I drömmen blir alla rädda för honom, men Frank vet inte varför. Och tänk om detta är mer än en dröm.

Å, hur ska jag recensera denna bok? Jag gillade den så mycket så fort jag öppnade den! Det är något med illustrationerna i svart, vitt och olika nyanser av blått som ger ett magiskt inslag till sidorna och storyn. Till och med typsnittet på sidnumret tilltalade mig. Jag ville bara läsa mer, vilket ledde till sträckläsning.

Läsare kastas rakt in i storyn. Något är på gång att hända, men vi vet inte riktigt vad eller vad det ska leda till. Men så händer det. Frank förvandlas. Jag gillar att författaren inte gör någon jättestor grej av själva förvandlingen, istället blir det något som bara sker, nästan naturligt (vilket blir extra intressant och är bra gjort med tanken på vad jag läser mellan raderna, se nedan.) Däremot funderar Frank mycket kring att människor han möter har svårt att acceptera hans förvandling och den han är. De kallar honom monster, talar illa om och vill ha bort honom. Jag tror att det bakom dessa funderingar gömmer sig något djupare. Det bekräftas när grannen, tant Alice, säger såhär (på sidan 67) :
"Jag tror att monstret är annorlunda", sa hon till slut. "Och folk är rädda för det som är annorlunda. Dom förstår det inte. Dom vet inte vad det vill. Och så är det lätt att tro att monstret vill nåt ont."
Jag tänker att tant Alice inte bara pratar om monstret folk tror att Frank blir vissa nätter. Det kan lika gärna handla om människor från andra länder, kulturer och religioner, med andra sexuella läggningar än hetero eller annat som människor kan tolka som annorlunda. Boken berättar om hur Frank inleder sitt liv som varulv, men det skulle lika gärna kunna handla om när Frank inser att han är homosexuell eller tvingas fly till ett annat land. Detta innefattar ensamhet, vilsenhet, mängder med frågor och en stor längtan efter klarhet, att få förklara sig och hitta någon att lita på. Det här är riktigt intressant och bra gjort!

Boken har en självklart berättarton som passar målgruppen riktigt bra. Jag uppskattade den mysiga och spännande berättelsen väldigt mycket. Även om vissa delar är förutsägbara, är andra oväntade, vilket kan göra även den som läser högt för sitt barn nyfiken. Jag är glad att det framöver kommer ytterligare två böcker om Frank. Riktigt bra jobbat, Mats Strandberg och Sofia Falkenhem!

Första meningen: jag blev ett monster på min nionde födelsedag.
Antal sidor: 107
Förlag: rabén & sjögren
Utgivningsår: 2016

2 kommentarer:

  1. Åååh, jag vill så gärna läsa den här! Har sett om den överallt i sociala medier men inte kommit till skott än bara, känns som att det är dags nu :D

    SvaraRadera