17 maj 2016

Dumplin'

av Julie Murphy

Willowdean, eller Dumplin', som hennes mamma säger, trivs med sitt utseende, trots att hon är tjock. Men när hon blir jobbarkompis med privatskole-Bo börjar hon fundera på sitt utseende. Han är snygg och attraktiv, vad skulle folk tänka om de blev ett par? Varför blir hon nästan äcklad av sig själv när han rör vid henne? Willowdean bestämmer sig för att visa staden att hon inte skäms över sig själv, trots att hon inte ser ut som de som ställer upp i den årliga skönhetstävlingen.

Det är sällan jag stöter på en tjock karaktär i böcker. Om jag gör det är det oftast en karaktär i skuggan av berättelsen, någon det är synd om eller någon som kommer banta, förändra sitt liv för att bli smal och lycklig. Väldigt konstigt! Var är alla tjocka huvudpersoner eller överviktiga, lyckliga kompisar? Willowdean är här, och det är så bra! Hon står fast vid sig själv. Hon strävar inte efter att bli smal och lycklig, precis som om det är synonymer, utan trivs med sig själv. För hon mår ju faktiskt bra, även om hon väger mer än "alla andra". Visst slår tanken henne att en smalare kropp skulle göra henne säkrare i sig själv, precis som många andra tänker, och kanske särskilt när en blir intresserad av någon, men Willowdean låter inte de tankarna ta över, utan är en mycket bra förebild för människor i alla storlekar. Det är det bästa med denna bok.

Boken är hyfsat lättläst med korta kapitel. Utöver det som handlar om kroppar är det en rätt vanlig high school-roman. Jag var inte riktigt beredd på det, och var tveksam i början. Jag trodde nog att detta skulle vara en revolutionerande bok som skulle ta tag i alla vardagliga i-landsorättvisor. Men när jag tänker efter är det ju väldigt bra att en tjock person äntligen får ta plats i en "vanlig" roman. Det ska inte behöva bli någon superspeciell bok för att få fram en tjock huvudperson. Det visar Julie Murphy, och det hoppas jag inspirerar andra författare.

Uppiggande, uppmuntrande, utmanande. Delvis nytänkande (tyvärr, måste jag säga, när det gäller tjocka personer) och läsvärd.

Första meningen: Allt det bästa som har hänt mig i livet har börjat med en Dolly Parton-låt.
Antal sidor: 344
Förlag: Lavender Lit
Utgivningsår: 2016
Originaltitel: Dumplin', 2015, översatt av Carina Jansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar