13 maj 2016

Tips och hjälp! till Kaosutmaning

C.R.M. Nilsson komponerade ihop årets Kaousumaning. Lite mer än ett kvartal in på året har jag läst 17 böcker som passar in på listan. Målet är 20, men listan har 35 punkter att bocka av. Nedan visar jag några av de punkter jag bockat av. Resten kan du se här.

1. Läs en bok som publicerats 2016. En annan
2. Läs första delen i en serie/trilogi. Billie, avgång 9:42 till nya livet
3. Läs en novellsamling. Bara för dig på mellanstadiet
4. Läs en bok som är mestadels blå. Manne som läste högt på 6.27-tåget

8. Läs en lånad bok. Monstret i natten
10. Läs en bok vars titel består av fyra ord. Pojken på bergets topp
12. Läs en bok med originalspråk på svenska. Expeditionen
13. Läs en bok som berättas ur minst två karaktärers synvinklar. En bit av mig fattas


Har ni förslag på vad jag kan läsa på följande punkter?
5. Läs en bok med annat originalspråk än svenska eller engelska. Jag funderar på att starta ett jorden runt-tema, vilket kommer passa in här.
6. Läs sista delen i en serie/trilogi.
7. Läs en bok publicerad år 2005.
9. Läs en bok som utspelar sig i en annan värld.
11. Läs en bok med ett träd på omslaget.
14. Läs en bok som kommer som film under 2016 eller 2017.
16. Läs en bok på annat språk än svenska.
Även här kommer jorden runt-temat passa bra.
17. Läs en bok av en afrikansk författare. Se ovan.
18. Läs en tegelsten (=bok på över 500 sidor).
Dags att ta tag i nästa Harry Potter-bok, tror jag minsann!
19. Läs en Nobelpristagare. Det här vet jag inte om jag är intresserad av... Med den vetskapen kanske du, Nobelpristagargillare, tipsa mig?
20. Läs en bok med mat i titeln.
21. Läs en bok vars titel består av ett ord.
22. Läs en bok med en namnlös berättare.
24. Läs en deckare med kvinnlig huvudperson.
25. Läs en bok som utspelar sig under vintern.

28. Läs en bok med en dryck i titeln.
31. Läs en bok som publicerades före år 1900. Samma som med Nobelpristagaren, är jag ens intresserad? Kanske har du ett bra tips?
33. Läs en lyriksamling. Här har jag väldigt dåligt koll, men är intresserad. Tipsbomba mig!

7 kommentarer:

  1. Jag har ingen koll på vad du gillar för genrer, men här har jag några förslag:

    6. Läs sista delen i en serie/trilogi - Har du någon oavslutat serie är det bara att köra på!

    7. Läs en bok publicerad år 2005 - Jag läste "Boktjuven" av Markus Zusak.

    9. Läs en bok som utspelar sig i en annan värld - Om du gillar Harry Potter så kan man ju tolka de böckerna som "en värld i en värld", dessutom så är ju det en serie (med tanke på sjätte punkten).

    14. Läs en bok som kommer som film under 2016 eller 2017 - Jag planerar att läsa "Rivalerna" av Alyson Noël, vilken utkom för bara några dagar sedan.

    19. Läs en Nobelpristagare - Jag läste "Det femte barnet" av Doris Lessing.

    25. Läs en bok som utspelar sig under vintern - "Ondvinter" av Anders Björkelid.

    31. Läs en bok som publicerades före år 1900 - HG Wells "The Time Machine", eller "The War of the Worlds".

    Som sagt är jag osäker på vad du gillar, men jag har än så länge lyckats fylla 14 av punkterna: http://www.skrivprocess.se/?page_id=4163

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktjuven gillade jag! Kanske får bli en omläsning på den.
      Jag funderar på att läsa om Harry Potter, bok fyra står på tur.
      När jag tänker efter finns det nobelpristagare jag varit intresserad av.
      Tack för tipsen!

      Radera
    2. Haha, nu ser jag i efterhand att punkt 14 inte är rätt! Det är en bok som utkom nu 2016, inte en film som görs av en bok :P. Ibland har man lite för bråttom.

      Radera
  2. Jag har bockat av tio hittills.

    När det gäller nobelpristagare så behöver man ju inte ta några av de svåraste. Bina nämnde Doris Lessings Det femte barnet. Det är en obehaglig bok, men bra. Annars finns ju någon av Selma Lagerlöfs böcker (Jag säger bara Gösta Berling!) eller varför inte Den gamle och havet av Ernest Hemingway? Eller Barabbas av Per Lagerkvist.

    Bok med mat i titeln? Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson.

    SvaraRadera
  3. Harry Potter och halvblodsprinsen kom 2005 om du ska läsa vidare i serien.

    Det finns många bra pristagare. Steinbeck t.ex som skriver kortfattat. Annars är väl alltid Selma Lagerlöfs noveller gångbara.

    Kristina Ohlssons serie om Fredrika Bergman är riktigt bra deckare. Askungar är först.

    Den femte vågen av Rick Yancey har blivit film i år. Det ska väl Livet efter dig av Jojo Moyes också göra.






    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, bra med Harry Potter där!
      Tack för tipsen!

      Radera