6 april 2019

Frallan och kärleken

av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge

Den tredje fristående boken om Frallan handlar om att göra konst, gärna med det guldiga glittret, och om att vara kär eller att inte vilja vara det. Kan en tycka om någon utan att behöva vara kär? Och en helt annat sak, vad händer som Stökiga rummet plötsligt blir städat?

Den här boken glittrar! Utsidan är smyckad med glitter från guldglittertuben. Insidan glittrar av Frallans härliga personlighet, känslor och funderingar. Frallans charm fångade mig redan i första boken och Ohlsson och Adbåge fortsätter att briljera. Texten och illustrationerna är träffsäkra och riktigt bra. Adbåges detaljbilder smyger in i texten och får en hel sida ibland. Ohlsson fångar Frallan på ett trovärdig sätt i sin text:

Utan mormor skulle det bara vara mamma och jag, hela tiden. Det skulle vara besvärligt.
   Mamma sa det till mormor en gång.
- Utan dig skulle allt vara besvärligt, sa hon.
   Jag hade gömt mig i garderoben så jag hörde alltihop.
- Det är så mycket jobb med ett barn, sa mamma.
   Men det är faktiskt mycket jobb med en mamma också.
   Man måste plocka undan alla pennor precis när man lärt sig rita hästar och man ska hjälpa till att duka och hänga upp sin jacka och lägga ifrån sig paddan och sjunga tyst när hon pratar i telefon.
   Det är inte alls lika mycket jobb med en mormor.
                 sida 38-39
I böckerna om Frallan dominerar tre starka kvinnliga karaktärer. De vi träffar mest är Frallans mormor och mamma. Frallan är ett starkt barn samtidigt som hon såklart lär känna det komplicerade i världen och allt det innebär. Boken utspelar sig mitt i vardagen där de flesta kan känna igen sig. Det är lättillgängligt och passar perfekt som högläsning för barn i 5-8-årsåldern och deras vuxna. Jag hoppas att vi får fortsätta följa Frallan i kommande böcker!

Tidigare böcker i serien: Frallan är bäst! och Frallan räddar världen.

Första meningen: Det är jag som är Frallan.
Antal sidor: 92 
Förlag: Lilla Piratförlaget, 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar