14 april 2019

Olivia för alltid

av Julia Wickholm

När Olivia var bebis lämnades hon på trappan till ett sjukhus. Hon har ingen aning om vilka hennes föräldrar är men får av en händelse en ledtråd kring hennes föräldrar. Hon packar genast en väska, tar med sig katten och sätter sig på en buss hon hoppas ska föra henne till svaren. Men polisen letar efter henne och hon vet inte vart hon ska ta vägen. Fenix och Pytte fångar upp henne och tar med henne till Solrosgården, en plats för ungdomar som inte riktigt vet var de hör hemma.

Unga människor som söker efter båda sina föräldrar är väl inte jättevanligt i romaner? Olivia för alltid behandlar det och har något mer som gör boken riktigt bra! Först och främst är det en ganska kort bok med korta kapitel. Det var lite hoppigt i början men blev bättre. Wickholms debut har ett bra och trovärdigt språk och många aktuella ämnen. Kollektivet Solrosgården är en intressant och tragiskt plats. Dit kommer unga som på olika sätt är trasiga, vilsna och sökande. Där finns inga vuxna, antingen vet de inte eller så bryr de sig inte, och det finns något både samhällskritiskt och befriande i det. Visst är det sorgligt men samtidigt finns det plats att växa, fundera och finna gemenskap.

Olivias totala avskärmning från verkligheten känns lite orelevant men det som händer istället är mycket intressant att läsa om. Där finns plats för psykisk ohälsa, klimatfrågor, fattigdom, trasiga föräldrar, rättvisa och orättvisa. Jag gillar karaktärerna Fenix och Pytte och samtalen de för som får Olivia att fundera och reflektera. Olivia har det rätt bra hos paret som adopterat henne med den här sommaren gör sig det förflutna påmint och Olivia behöver få veta mer. Jag gillar att Olivias katt får ta plats. Jag gillar att samhällsfunktioner och familjekonstellationer ifrågasätts. Det finns mycket som sticker ut från en en-i-mängden-roman och Wickholm har gjort en riktigt bra debut. Jag hoppas få läsa mer av henne framöver.

Första meningen: Det tar tio minuter att promenera från vår trappa till skolans ytterdörr, och under tiden tänker jag på mina föräldrar som jag aldrig träffat. 
Antal sidor: 212
Förlag: Förlaget M, 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar