24 april 2019

"Såna som du ska inte va här"

av Marika Carlsson

För ett tag sedan lyssnade jag på komikern Marika Carlssons självbiografi, inläst av henne själv. Hon berättar om sin uppväxt och de få minnen hon har från Etiopien. Hon berättar om att växa upp och in i en pingstförsamling, om att vilja frälsa hela världen, om att tycka illa om homosexuella och om att bli kär i en tjej. Känslan för identiteten vacklar liksom motstridiga åsikter och yttrande från människor omkring henne. Hon bjuder på träffsäkra motrepliker när andra inte tänker sig för och om svåra vägval.

När jag lyssnar på Carlssons bok bjuds jag många gånger rätt in i hennes innersta tankar och undangömda upplevelser. Hon delar med sig av många händelser från sitt liv och är inte rädd för att visa båda styrkor och svagheter. Hon är ärlig när hon berättar om hur det är att växa upp i ett samhälle där ingen annan har samma hud- eller hårfärg som hon själv. Hon talar öppet om sin kristna övertygelse och vägen bort från det. Hennes åsikter är tydliga och ibland ville jag nästan ducka för dem om tron. Samtidigt finns det mycket viktigt som behöver nå ut, det är hemskt att höra om all rasism Carlsson blivit utsatt för, både genomtänkt och ogenomtänkt. Komikerkarriären lyser dock igenom när hon ger svar på tal och jag skrattade (inombords) flera gånger. Andra gånger framkallar Carlsson frustration, besvikelse, ilska och uppgivenhet. Vad gör rasismen med vårt samhälle och hur kan vi mota bort den?

Genom ljudboken är det som att Carlsson talar direkt till mig och jag tror fler skulle behöva höra hennes berättelse om rasism, kanske särskilt om det där som verkar ligga inbäddat i oss utan att vi vet om det. "Såna som du ska inte vara här" är en sorglig berättelse samtidigt som den kan ge insikter och en kampvilja för ett bättre samhälle.

Antal sidor: 216 
Förlag: Forum, 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar