28 april 2019

Hatar alla utom dig

av Allison Raskin och Gaby Dunn

Gen och Ava är de bästa vännerna som ska börja på college i varsin del av USA. De lovar varandra att höras av varje dag och berätta allt. Genom enbart mejl- och sms-konversationer följer vi tjejerna genom den första terminen och händelser som utvecklar dem åt olika håll. Kommer vänskapen hålla för ett långdistansförhållande?

Ibland läser jag gärna en experimentell romaner, exempelvis en som är skriven i diktform eller enbart består av digital kommunikation. Hatar alla utom dig passar in under det sistnämnda och är en tidstypisk roman som jag tror kan passa de flesta ungdomar. Kanske även de som inte läser så gärna? Många är vana att läsa sms och mejl så kanske kan detta vara en lättare ingång. Visst finns risken att känna sig exkluderad när vi inte får någon kringberättelse, men jag tycker att Raskin och Dunn får ihop det på ett bra sätt.

Det finns mycket spännande i att få läsa om första terminen på college med studentkorridorer, om förväntningar, fester, nya vänner, sökande, sex och såklart digital kommunikation. Det för mina tankar till Fangirl (läs den!). Birollerna hade kunnat bli platta med tanke på att vi aldrig möter dem på riktigt, men Ava och Gen citerar dem och berättar ofta ganska ingående vad som hänt. Jag tycker vi får en bra inblick i tjejernas liv vilket förmodligen underlättas av att det bara är två personers konversationer vi får följa (till skillnad från När du läser det här som jag upplevde rörigare). Något annat som kan upplevas jobbigt är att det inte står datum för konversationerna. Hur länge dröjer svaret? Vilken tid skrev hon egentligen det där? Det fungerar dock utan datum eftersom de ibland nämner tidsangivelse såsom halloween och thanksgiving.

Boken är snabbläst, jag ska bara läsa ett mejl eller en sms-konversation till... Däremot upplevde jag även intrigerna lite för snabba. Det kan påverkas av att jag inte vet hur lång det gick mellan mejlsvaren men jag hade förväntat mig mer problem mellan tjejerna. Trots det tycker jag att Raskin och Dunn har gjort ett riktigt bra jobb och de verkar samspelta i sitt skrivande. Boken har en intressant berättarteknik och tar upp många viktiga ämnen såsom psykisk ohälsa, sexualitet och förändringarna när en börjar college och allt vad det innebär. Jag kan rekommendera den här boken till den som vill sträckläsa något snabbt och lite annorlunda. Och för den som gillar collegeskildringar.

Första meningen: VÄNLIGEN BEKRÄFTA MOTTAGARE
Antal sidor: 395
Förlag: Gilla böcker, 2018
Originaltitel: I hate everyone but you, 2017
Översättare: Anna Thuresson

2 kommentarer:

  1. Intressant det du skriver om tidsangivelser! Jag kan erkänna att jag slarvar med att läsa dem (och ämnesraden i mail) när jag läser den här typen av böcker, men de kan ju vara en viktig del av berättelsen och jag tror att skulle sakna dem om de inte fanns.
    Har haft den här på läslistan i evigheter men det har inte blivit av än! Kanske i sommar!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppar nog ofta över tidsangivelse, nu när jag tänker efter, men ibland är de rätt viktiga. Hoppas du får tid för den snart och gillar den!

    SvaraRadera