12 april 2019

Öppnas i händelse av min död

av Liane Moriarty

En dag hittar Cecilia Fitzpatrick ett brev från sin man. Det är adresserat till henne och utanpå står det Öppnas i händelse av min död. Cecilia öppnar brevet fastän John-Paul inte är död och det förändrar allt för henne. Om sanningen kommer fram raseras den bild av uppskattad mamman, vännen, affärskvinnan och engagerad kvinna hon jobbat hårt för att bli. Om sanningen kommer fram förändrar det livet för många fler än bara den egna familjen.

Den här boken har ett mycket spännande utgångsläge och det var med stor nyfikenhet jag läste kapitel efter kapitel för att få reda på vad det stod i brevet. När jag visste det fortsatte jag för att få reda på hur Cecilia och John- Paul skulle reda ut det. Jag har ingen aning om hur jag själv skulle ha reagerat och det är det som gör boken intressant och tilltalande. Karaktärerna slits mellan rätt och fel och hur de enkla svaren kan bli otroligt komplicerade. Samtidigt får vi följa andra karaktärers perspektiv och se Cecilias ångest från flera håll.

Öppnar i händelse av min död är en mycket intressant och tänkvärd bok. Språket lockar till sträckläsning samtidigt som det kräver eftertanke. Boken skulle förmodligen lämpa sig bra för bokcirkeldiskussion. Moriarty skriver skickligt och med stor omtanke om relationer både inom och utanför äktenskapet, om att skydda sig själv och familjen men ändå ha medkänsla för andra människor. Jag läser gärna mer av Moriarty.

Första meningen: Stackars, stackars Pandora.
Antal sidor: 346
Förlag: Månpocket, 2015
Originaltitel: The Husband´s Secret, 2013
Översättare: Eva Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar